TMMOB Çevre Mühendisleri Odası
TMMOB
Çevre Mühendisleri Odası
Yakıt Ve Yakma Sistemleri Değişikliği Talepleri Hakkında Genelge (2022/17) Hakkında Odamız Görüşü

YAKIT VE YAKMA SİSTEMLERİ DEĞİŞİKLİĞİ TALEPLERİ HAKKINDA GENELGE (2022/17)

 

Görüş Bildiren Kurum: TMMOB ÇEVRE MÜHENDİSLERİ ODASI

 

 

Genelge Üzerindeki Görüş ve Değerlendirme

 

2872 sayılı Çevre Kanunu kapsamında hava kalitesinin belirlenmesi, izlenmesi ve ölçülmesine yönelik yöntemler, hava kalitesi sınır değerleri ve bu sınır değerlerin aşılmaması için alınması gerekli önlemler ile kamuoyunun bilgilendirilmesi ve bilinçlendirilmesine ilişkin çalışmalar; Hava Kalitesi Değerlendirme ve Yönetimi Yönetmeliği, Sanayi Kaynaklı Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği ve Isınmadan Kaynaklanan Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği çerçevesinde Bakanlığımızca yürütülmektedir. Bu çerçevede; Hava Emisyon Yönetim (HEY) Portalı, NEFES yazılımı ve Sürekli İzleme Merkezi (SİM) verilerine göre yüksek kirlilik potansiyelinin olduğu belirlenen 64 ilimiz için hazırlanan temiz hava eylem planları takip edilmektedir.

 

Bakanlık verilerinin kamuoyu ile paylaşılması veya portal değerlendirme paydaşı olarak ilgili meslek odalarının temsilcilerinin katılımının sağlanması gerekli görülmektedir. Ülke genelindeki çevresel kirleticilerin teknik değerlendirmelerinin gözden geçirilmesine, kamuoyunun aydınlatılarak şeffaf yönetişimin teminine yönelik düzenlemelerin, aynı genelge kapsamında dikkate alınması uygun görülmektedir.

 

Hava Emisyon Yönetimi (HEY) Portalı “Katı Yakıt Modülü”

Emisyon Yönetim (HEY) Portal’ı ile kirletici kaynaklardan toplanan veriler ortak veri tabanında tutulmakta, emisyon miktarları hesaplanmaktadır. Emisyonların zamansal ve mekânsal dağılımı yapılmakta ve dünyaya örnek olacak şekilde hava kalitesi modeli portal üzerinden çalıştırılarak haritalar oluşturulmaktadır. 2020/25 sayılı Genelgede firmaların stok takiplerini HEY Portalı üzerinden yapması gerektiği hükmü yer almakta olup, Hava Emisyon Yönetim (HEY) Portalı Katı Yakıt Modülü üzerinden, Katı Yakıt Satıcı Belgeleri dijital ortamda düzenlenmekte, HEY Portalı üzerinden, Satıcı firmaların hesaplarında biriken kömür miktarı emisyon envanteri izlenmektedir. HEY Portal’ının Geliştirilmesi (HEYGEL) Projesi ile HEY Portal’ı üzerinden, meteoroloji modelleri ve hava kalitesi modelleri çalıştırabilmekte olup, HEYGEL Projesi kapsamında, hava kalitesi tahminleme faaliyetleri ile halkın bilgilendirilmesi hedeflenmektedir. Ancak HEY Portalında, hava kalite senaryoları ile ilgili herhangi bir bilgilendirme veya başka bir modül çalışması yer almamaktadır.

 

Hava Kalitesi Değerlerinin Tespiti Yazılımı Projesi ("NEFES"):

Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığınca geliştirilen ve "NEFES" ismi verilen yazılımla, evsel ısınma, sanayi, kara, deniz, hava ve demir yolu ulaşımından kaynaklı hava kirliliğine neden olan noktalar ve nedenleri belirlenmektedir. Bakanlık, hava kalitesi yönetiminde kullandığı araçlara, TÜRKSAT'ın yüklenicisi olduğu 3 Boyutlu Ortamda Hava Kalitesi Değerlerinin Tespiti Yazılımı Projesi'ni eklemiştir.

"NEFES" ismi verilen proje kapsamında geliştirilen, girilen tüm verileri anlık algılama ve çıktı üretme yeteneğine yerli ve milli 3D yazılımla, 3 boyutlu ortamda hava kalitesi değerleri tespit edilmektedir. Yazılımla, evsel ısınma, sanayi, kara, deniz, hava ve demir yolu ulaşımından kaynaklı hava kirliliğine neden olan noktalar tespit edilip kaynağa özgü kontrol önlemlerinin geliştirilmesi beklenmektedir. HEY portalı çıktılarını kullanan yine yerli ve milli teknolojiyle geliştirdiğimiz NEFES yazılımıyla şehirlerde binalarımızın 3 boyutlu dijital ikizlerinde rüzgârın akış yönü ve hızı ile rüzgâr koridorları, kavşakları, ışıklandırma sistemi, topoğrafyaya bağlı eğimler, trafik yoğunluğu, atölyeler, ekmek fırınları, lokantalar gibi küçük ölçekli kirlilik kaynakları izlenecektir. Ancak henüz ilgili proje çıktılarının kurumsal bir portalda yayınlanmadığı, ülke emisyon profilinin bu nedenle yeterince kamuoyu ile paylaşılmadığı görülmektedir.

 

Ülkemizdeki doğalgaz fiyatlarında yaşanan dalgalanma nedeni ile sanayi ve konutlarda kullanılan doğalgazlı yalana sistemlerinin katı yakıtlı yakma sistemlerine dönüşümü doğrultusundaki taleplerin, yakıt türünün veya yakma sistemleri arasındaki emisyon farklarına göre değerlendirilmesi; yakma sisteminin değiştirilmesi talebinin reddine, firmaların yüksek maliyetli doğalgaz kullanımını sürdürmesine ve sonuçta üretim maliyetlerinin artırılmasına, zincirleme olarak alım gücünün de düşmesine yol açacaktır.

 

Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğü tarafından 14/12/2022 tarihinde 2022/17 sayılı Yakıt ve Yakma Sistemleri Değişikliği Talepleri Hakkında Genelge yayınlanmıştır. Genelge kapsamında; son dönemlerde doğalgaz fiyatlarında yaşanan dalgalanma nedeni ile sanayi ve konutlarda kullanılan doğalgazlı yakma sistemlerinin katı yakıtlı yakma sistemlerine dönüşümü konusunda Bakanlık merkez ve taşra teşkilatına ulaşan taleplerin yerine getirilmesi halinde HEY Portalı ve NEFES yazılımı ile yapılan senaryo çalışmalarında hava kalitesinin bozulacağının hesaplandığı belirtilmiştir.

Ayrıca, “Isıtma amaçlı merkezi/bireysel yakma sistemlerinde yakıt dönüşümü ile bölgesel ya da merkezi sistemli yakma sistemlerinin bireysel sistemlere dönüşümüne, sanayi tesislerinde kullanılan yakıtların kirlilik yükü daha fazla olan yakıta dönüşümüne ilişkin tüm taleplerin, Mahalli Çevre Kurulu (MÇK)’nda görüşülerek karara bağlanması ve bu kapsamdaki çevre izin başvurularında MÇK kararının aranması gerektiği” belirtilmiştir.

MÇK kararlarında; yakma tesisinin tüm kirletici parametreleri için mevcut kütlesel debi değerlerinde artışa neden olmaması ve ilave kirlilik yükü oluşturmaması koşulu ile değerlendirileceği belirtilmektedir.

Yakıt ve yakma sistemleri değişikliği ile ilgili talepler ilgili mevzuat kapsamında Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatı tarafından değerlendirilirken genelge kapsamında Mahalli Çevre Kurulu tarafından ayrıca karar istenmekle birlikte Kurulun hangi bilgi ve belgeler doğrultusunda inceleme yapması gerektiğine dair usul ve esaslar belirlenmemiştir. Diğer taraftan Kurulun bileşenleri, oy hakkı ve yetkileri göz önünde bulundurulduğunda belirtilen konu ile ilgili teknik değerlendirmeyi sağlıklı bir değerlendirme yapabilecek bir yapıda olmadığı göz ardı edilmektedir.

Söz konusu genelgede de belirtildiği üzere yakıt değişiminin mevcut hava kalitesine olumsuz etkilerinin olacağı öngörülmektedir. Hava kirleticilerin etkilerinin hâkim rüzgâr yönü ve meteorolojik koşullar doğrultusunda ilçe ve il sınırlarını aşabileceği, farklı zamanlarda birden fazla tesis için yapılan yakıt değişikliğine bağlı hava kirliliği riskinin artacağı göz önünde bulundurulmalıdır.

Çevre mevzuatı kapsamında yakıt ve yakma değişikliğine bağlı yükümlülükler, başvuru ve izin süreçleri değerlendirildiğinde işletme tarafından hangi aşamada Mahalli Çevre Kuruluna başvuru yapılması ve hangi belgeleri sunması gerektiği Genelge kapsamında açık olarak belirtilmemiştir.

Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği kapsamında; ”İşletmenin yakıtının ve/veya yakma sisteminin değişmesi,” durumunda çevre izin ve lisans belgesinin yenileme işleminin başlatılması gerekmektedir. Anılan genelge kapsamında yakıt/yakma sistemi değişikliği ile ilgili olarak istenen Mahalli Çevre Kurulu kararının çevre izin sürecinde hangi aşamada isteneceği net olarak belirtilmemiştir.

Sanayiden Kaynaklı Hava Kirliliğinin Yönetmeliği kapsamında; “İşletmenin çevreye zararlı etkilerinin mevcut en iyi üretim ve/veya arıtım teknikleri uygulanarak azaltılmak suretiyle kirlilik oluşturmaması, baca gazı emisyonlarının ölçtürülmesi, belirtilen emisyon sınırlarının aşılmaması, işletmelerde bulunan tesislerin baca gazı emisyonlarının kütlesel debi ve konsantrasyon olarak ve baca dışından emisyon yayan tesislerin atmosfere verdiği emisyonların saatlik kütlesel debilerinin tespit edilmesi, işletmede bulunan tesislerin bütünü için; Ek-2 Tablo-2.1’deki kütlesel debilerin aşılması halinde işletmeci tarafından; tesislerin etki alanında, işletmenin kirleticiliğinin değerlendirilmesi amacıyla bir dağılım modeli kullanılarak hava kirlenmesine katkı değerinin hesaplanması, işletmenin kurulacağı alanda hava kirliliğinin önemli boyutlara ulaştığı kuşkusu varsa, hava kalitesinin bu Yönetmelikte belirtilen usullere uygun olarak ölçülmesi, Yeni kurulacak işletmede bulunan tesislerin bütünü için; Ek-2 Tablo-2.1’deki kütlesel debilerin aşılması halinde işletmeci tarafından; tesislerin etki alanında, işletmenin kirleticiliğinin değerlendirilmesi amacıyla bir dağılım modeli kullanılarak hava kirlenmesine katkı değerinin hesaplanması, işletmenin kurulacağı alanda hava kirliliğinin önemli boyutlara ulaştığı kuşkusu varsa, hava kalitesinin bu Yönetmelikte belirtilen usullere uygun olarak ölçülmesi, işletmenin kurulu bulunduğu bölgede hava kirleticilerin Ek-2’de belirlenen hava kalitesi sınır değerlerini aşması durumunda işletmeci tarafından, Valilikçe hazırlanan eylem planlarına uyulması” gerekmektedir.

Sanayiden Kaynaklı Hava Kirliliğinin Yönetmeliği hüküm ve esaslarının sağlanması durumunda; Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmelik kapsamında çevre izni verilmesine hava emisyonu uygunluk kararı verilmektedir.

Sanayiden Kaynaklı Hava Kirliliğinin Yönetmeliği kapsamında; bölgesel kirlilik başlığı altında Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından bir bölgedeki işletmelerden, ulaşımdan ve ısınmadan kaynaklanan hava kirliliğinin insan ve çevresi üzerindeki zararlı etkileri normal tedbirlerle ortadan kaldırılamıyorsa bu bölgeler yetkili merci tarafından koruma bölgesi olarak ilan edilebileceği, İl Mahalli Çevre Kurulu Kararıyla, hareketli ve sabit tesisleri çalıştırmamaya, sabit tesisleri kurdurmamaya, hareketli ve sabit tesisleri sadece belirli zamanlarda çalıştırmaya veya bunlardan yüksek işletme teknikleri talep ederek çalıştırmaya, tesislerde yakıt kullandırmamaya veya sınırlı olarak kullandırmaya yetkili olduğu belirtilmektedir.

Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı, hava kirliliğinin ciddi boyutlara eriştiği zamanlarda ve bölgelerde, yakıt ve hammaddesi değiştirilebilen tesislerde hava kirliliğinin azaltılması amacıyla kullanılacak uygun nitelikte yakıt veya hammadde belirleme konusunda yetkilidir. Hava kirliliğinin azaltılması amacıyla sanayi tesislerinde kullanılacak yakıt özellikleri Bakanlık tarafından belirlenmektedir.

Isınmadan Kaynaklanan Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği ile, ısınma amaçlı kullanılan yakma tesislerinden kaynaklanan is, duman, toz, gaz, buhar ve aerosol halinde dış havaya atılan kirleticilerin hava kalitesi üzerindeki olumsuz etkilerinin azaltılması ve denetlenmesi amaçlanmaktadır. Yönetmelik kapsamında; yakma tesisleri ve yakıtları özellikleri, sağlanması gereken koşullar ve yükümlülükler düzenlenmektedir.

Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Müdürlüğü, kritik meteorolojik şartların oluştuğu veya hava kirliliğinin artış gösterdiği bölgelerde, esasları il mahalli çevre kurullarınca belirlenecek şekilde insan ve çevresi üzerinde meydana gelecek zararlara karşı; ısınma amaçlı katı, sıvı ve gaz yakıtlı yakma tesislerini belirli zamanlarda çalıştırmaya, katı ve sıvı yakıtların kalitesinde iyileştirme yönünde yeni düzenleme yapmaya, yetkilidir.

Hava kalitesine ilişkin anılan Yönetmeliklerin ortak amacı hava kirliliğinin önlenmesi, kirleticilerin olumsuz etkilerinin azaltılarak hava kalitesinin korunması için gerekli düzenlemelerin yapılması ve denetlenmesidir. Mevzuat mevcut hava kalitesinin tespiti, iyileştirilmesi ve korunması amacı ile ilgili yetkili mercilere ek düzenleme yapma ve önlem alma konusunda yetki vermektedir. 2022/17 sayılı Genelge ile ilgili uygulama sürecinde yakıt ve yakma sistemleri ile ilgili değişiklik taleplerinin ilgili mevzuat kapsamında tanımlanan amaç ve yetkiler doğrultusunda değerlendirilmesi gerekmektedir.

Yüksek Çevre Kurulu ve Mahalli Çevre Kurullarının Çalışma Usul Ve Esaslarına İlişkin Yönetmelik kapsamında tanımlana Mahalli Çevre Kurullarının kuruluş ve görevleri arasında “Çevrenin korunması ve iyileştirilmesi, kirliliğin önlenmesi amacıyla, Bakanlıkların mevzuatlarında belirlenen esaslar çerçevesinde gerekli kararları almak, ilde çevre kirliliğine neden olan veya olabilecek tesis ve işletmeleri belirlemek, yapılan iş ve işlemleri incelemek, değerlendirmek ve gerekli önlemleri almak” yer almaktadır.

Ancak Mahalli Çevre Kurullarının kuruluşu ile ilgili olarak, kurulda yer alan kurumların çalışma alanlarının çevre mevzuatı ve belirtilen görevlerle bağlantısı, kurumların yetkinliklerinin değerlendirilmemesi, tüm kurumların görüşülen gündemlerin değerlendirilerek karara bağlanması konusunda teknik yeterlilik ve yetkinlikleri farklı olmasına rağmen oy kullanabilmeleri belirtilen görev ve amaçların dışına çıkabilecek kararların alınması riskini doğurmaktadır. Belirtilen risk kurulun yapısı ve işleyişi ile ilgili farklı bir değerlendirme konusu olmakla birlikte 2022/17 sayılı Genelgenin uygulanması konusunda da geçerlidir.

Genelgede; MÇK kararlarında; yakma tesisinin tüm kirletici parametreleri için mevcut kütlesel debi değerlerinde artışa neden olmaması ve ilave kirlilik yükü oluşturmaması koşulu ile değerlendirileceği belirtilmekle birlikte değerlendirme yapılabilmesi için gerekli bilgi ve belgeler konusunda herhangi bir tanımlama yapılmamıştır.

Mahalli Çevre Kuruluna gelen taleplerin tekil olarak değerlendirilerek karara bağlanması ile bölgesel hava kalitesi olumsuz etkilenecektir. Sağlıklı bir değerlendirme yapılabilmesi için, başvuru için gerekli bilgi ve belgelerin içeriğinin belirlenmesi, bölgesel hava kalitesine ilişkin verilerin de ayrıca istenmesi gerekmektedir.

Mahalli Çevre Kurulu’nun yapısı ve işleyişi, Genelge kapsamında değerlendirmeye ilişkin usul ve esasların belirsizliği, kentin hava kalitesine ilişkin bütünsel değerlendirme yapılmadan tekil tesisler hakkında karar verilmesi nedeni ile kentin hava kalitesinin olumsuz etkileneceği göz önünde bulundurularak söz konusu Genelgenin iptal edilmesi gerekmektedir.

 

 

Mevcut Metin

Öneri/Teklif Metni

 

Yakıt ve yakma sistemleri değişikliği talepleri hakkında genelge (2022-17)

 

Sayı: 40160356- 125.01.5274375

Konu: Yakıt ve Yakma Sistemleri Değişikliği Talepleri Hk.

 

GENELGE (2022/17)

 

Bilindiği üzere 2872 sayılı Çevre Kanunu kapsamında hava kalitesinin belirlenmesi, izlenmesi ve ölçülmesine yönelik yöntemler, hava kalitesi sınır değerleri ve bu sınır değerlerin aşılmaması için alınması gerekli önlemler ile kamuoyunun bilgilendirilmesi ve bilinçlendirilmesine ilişkin çalışmalar;

● Hava Kalitesi Değerlendirme ve Yönetimi Yönetmeliği,

● Sanayi Kaynaklı Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği

● Isınmadan Kaynaklanan Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği

çerçevesinde Bakanlığımızca yürütülmektedir.

 

Bu çerçevede; Hava Emisyon Yönetim (HEY) Portalı, NEFES yazılımı ve Sürekli İzleme Merkezi (SİM) verilerine göre yüksek kirlilik potansiyelinin olduğu belirlenen 64 ilimiz için hazırlanan temiz hava eylem planları takip edilmektedir.

 

Bakanlığımız SİM verilerine göre halihazırda birçok ilimizde özellikle toz-partikül madde (PM10) ve kükürt dioksit (SO2) parametrelerinde hava kalitesi sınır değerlerinin aşıldığı görülmektedir.

 

Son dönemlerde doğalgaz fiyatlarında yaşanan dalgalanma nedeni ile sanayi ve konutlarda kullanılan doğalgazlı yakma sistemlerinin katı yakıtlı yakma sistemlerine dönüşümü konusunda Bakanlığımız merkez ve taşra teşkilatına talepler ulaşmakta olup, HEY Portalı ve NEFES yazılımı ile yapılan senaryo çalışmalarında bu taleplerin yerine getirilmesinin hava kalitesini bozacağı hesaplanmıştır.

 

Çevre ve insan sağlığının korunması amacıyla, hava kalitesinin iyileştirilmesi için;

● Isıtma amaçlı merkezi/bireysel yakma sistemlerinde yakıt dönüşümü ile bölgesel ya da merkezi sistemli ısıtma amaçlı yakma sistemlerinin bireysel sistemlere dönüşümüne,

● Sanayi tesislerinde kullanılan yakıtların kirlilik yükü daha fazla olan yakıta dönüşümüne, ilişkin tüm taleplerin, Mahalli Çevre Kurulu (MÇK)’nda görüşülerek karara bağlanması ve bu kapsamdaki çevre izin başvurularında MÇK Kararının aranması gerekmektedir.

 

MÇK kararlarında; yakma tesisinin tüm kirletici parametreleri için mevcut kütlesel debi değerlerinde artışa neden olmaması ve ilave kirlilik yükü oluşturmaması koşulu ile talepler değerlendirilecektir.

 

Bu kapsamda, yukarıda belirtilen iş ve işlemlerin titizlikle yürütülerek uygulamada herhangi bir aksaklığa meydan verilmemesi, çevre kirliliğinin önlenmesine yönelik tedbirlerin arttırılması, sanayi ve ısınmada kullanılan yakıtların ve yalana sistemleri denetimlerinin arttırılması hususunda;

Yakıt ve yakma sistemleri değişikliği talepleri hakkında genelge (2022-17)

 

Sayı: 40160356- 125.01.5274375

Konu: Yakıt ve Yakma Sistemleri Değişikliği Talepleri Hk.

 

GENELGE (2022/17)

 

Bilindiği üzere 2872 sayılı Çevre Kanunu kapsamında hava kalitesinin belirlenmesi, izlenmesi ve ölçülmesine yönelik yöntemler, hava kalitesi sınır değerleri ve bu sınır değerlerin aşılmaması için alınması gerekli önlemler ile kamuoyunun bilgilendirilmesi ve bilinçlendirilmesine ilişkin çalışmalar ilgili Yönetmelikler çerçevesinde yürütülmektedir.

 

Bu çerçevede; Hava Emisyon Yönetim (HEY) Portalı, NEFES yazılımı ve Sürekli İzleme Merkezi (SİM) verilerine göre yüksek kirlilik potansiyelinin olduğu belirlenen 64 ilimiz için hazırlanan temiz hava eylem planları takip edilmekte; SİM verilerine göre halihazırda birçok ilimizde özellikle toz-partikül madde (PM10) ve kükürt dioksit (SO2) parametrelerinde hava kalitesi sınır değerlerinin aşıldığı görülmektedir.

 

Doğalgaz fiyatlarında yaşanan dalgalanmadan dolayı, (i) Isıtma amaçlı merkezi/bireysel yakma sistemlerinde yakıt dönüşümü ile bölgesel ya da merkezi sistemli ısıtma amaçlı yakma sistemlerinin bireysel sistemlere dönüşümüne, (ii) Sanayi tesislerinde kullanılan yakıtların kirlilik yükü daha fazla olan yakıta dönüşümüne, ilişkin talepler yapılmaktadır.

 

Ancak sanayi ve konutlarda kullanılan doğalgazlı yakma sistemlerinin katı yakıtlı yakma sistemlerine dönüşümünün, HEY Portalı ve NEFES yazılımı ile yapılan senaryo çalışmalarında hava kalitesini olumsuz yönde etkileyeceği hesaplanmıştır.

 

Çevre ve insan sağlığının korunması amacıyla, hava kalitesinin iyileştirilmesi için; söz konusu taleplerin, Mahalli Çevre Kurulu (MÇK)’nda görüşülerek karara bağlanması ve bu kapsamdaki çevre izin başvurularında MÇK Kararının aranması gerekmektedir.

 

MÇK kararlarında; yakıt türüne veya yakma tesisine dair tüm kirletici parametrelerinin,  ilgili mevzuatlar ile belirlenen kriter üst limitleri aşmaması şartı aranacaktır.

 

Bu kapsamda, yukarıda belirtilen iş ve işlemlerin titizlikle yürütülerek uygulamada herhangi bir aksaklığa meydan verilmemesi, çevre kirliliğinin önlenmesine yönelik tedbirlerin arttırılması, sanayi ve ısınmada kullanılan yakıtların ve yalana sistemleri denetimlerinin arttırılması hususunda;

 

 

 

Değerlendirme

 

Yakma sistemleri veya yakıt dönüşümüne ilişkin taleplerin, Mahalli Çevre Kurulu (MÇK)’nda görüşülerek karara bağlanması ve bu kapsamdaki çevre izin başvurularında MÇK Kararının aranması gerektiği; MÇK kararlarında; yakma tesisinin, tüm kirletici parametreleri için mevcut kütlesel debi değerlerinde artışa neden olmaması ve ilave kirlilik yükü oluşturmaması koşulu ile talepler değerlendirileceği bildirilmektedir.

 

Yakıt türünün sınırlandırılmasına veya alternatif yakma sistemine dair değişiklik taleplerinin kısıtlanması; mevcut yakıttan veya yakma sisteminden kaynaklanan emisyon kapasitelerinin, alternatif olarak kullanılması talep edilenler arasında yapılacak karşılaştırmaya göre değil, toplam emisyon kriterlerinin sağlanması şartına göre değerlendirilmelidir. Çünkü mevcut emisyonun “kütlesel debi değeri” veya “ilave kirlilik yükü”, limit değerlerin çok altında kalmış olabilir, bu nedenle alternatiflerin kullanılması halinde de limit değerler aşılmayacaktır

Emisyonun “kütlesel debi değeri” veya “ilave kirlilik yükü”, kirletici parametrenin emisyon üst limitlerine ulaşana dek mevzuata uygun emisyon değeri olarak dikkate alınabilir. Bu nedenle MÇK, bireysel yakıt dönüşümünde veya bölgesel/bireysel yakma sistemlerinde toplam emisyon kriterine göre karar vermelidir.

Sonuç olarak, henüz emisyon üst limitini aşmayan alternatif yakıt türü veya yakma sistemlerine ilişkin taleplerin MÇK tarafından kabul edilmesi gerekir.

 

 

 

 

15.05.2023 15:23
Okunma Sayısı: 494