TMMOB Çevre Mühendisleri Odası
TMMOB
Çevre Mühendisleri Odası
ÇEVRE YÖNETİMİ HİZMETLERİ HAKKINDA YÖNETMELİK HAKKINDA ÇEVRE MÜHENDİSLERİ ODASI GÖRÜŞÜ

 

ÇEVRE YÖNETİMİ HİZMETLERİ HAKKINDA YÖNETMELİK

  

Görüş Bildiren Kurum: TMMOB ÇEVRE MÜHENDİSLERİ ODASI

 

Yönetmelik Üzerindeki Görüş ve Değerlendirme

 

 

Mevcut Metin

Taslak Metin

Öneri/Teklif Metni

 

Yeterlik belgesi başvuru şartları

MADDE 6- (1) Çevre Yönetimi Hizmeti Yeterlik Belgesi;

(3) Çevre danışmanlık firması yeterlik belgesi;

a) Mesleği ile ilgili tam süreli istihdam edilen, 4/5 oranında birinci fıkranın (a) bendi uyarınca çevre mühendisi olarak belgelendirilen en az beş personelden oluşan ve bunlardan;

 

 

 

Değerlendirme

Danışmanlık firmalarına 5 personel şartının getirilmemesi, hizmet verilen firma sayısına göre ihtiyaç oldukça personel alımının firma tasarrufuna bırakılması önerilmektedir.

Danışmanlık firmalarına getirilen 5 personel zorunluluğu eğer ki hizmet verilen firma sayısı ile paralel değilse firmaları mali olarak zor durumda bırakacağı gibi çalışan mühendislerin alması gereken maaşları da aşağıya çekebilir. Bu durumda sektörde getirilmesi istenen kalite ve standardı da olumsuz etkileyebilir.

 

Yeterlik belgesi başvuru şartları

  

MADDE 6- (1) Çevre Yönetimi Hizmeti Yeterlik Belgesi;

b) Üniversitelerin çevre mühendisliği hariç diğer mühendislik bölümlerinden veya ilgili fakültelerin fizik, kimya, biyoloji, biyokimya, jeoloji bölümlerinden mezun olanlardan; çevre mühendisliği, çevre bilimleri, çevre teknolojileri veya çevre yönetimi konularında tezli lisansüstü eğitim almış olanlara mezuniyet belgeleriyle,

 

 

 

 

Değerlendirme

Bu maddede Çevre Mühendisliği diploması ile Lisansüstü eğitim eşdeğer tutulmaktadır. Bu madde Madde 6-1-b kaldırılmalıdır.

 

Yeterlik belgesi başvuru şartları

  

MADDE 6- (1) Çevre Yönetimi Hizmeti Yeterlik Belgesi;

 

c) Üniversitelerin mühendislik bölümlerinden veya ilgili fakültelerinin fizik, kimya, biyoloji, biyokimya, jeoloji bölümlerinden mezun olanlardan; Bakanlık veya mülga Çevre Bakanlığı veya mülga Çevre ve Orman Bakanlığı veya mülga Çevre ve Şehircilik Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatlarının; çevre ile ilgili teknik birimlerinde çevre mevzuatı kapsamında en az yedi yıl çalışmış olanlara, durumlarını gösteren resmi yazıyla, sistem üzerinden başvuru yapmaları halinde verilir.

  

 

 

Değerlendirme

Bu maddede farklı disiplinler 7 yıllık çalıma süresi ile Çevre Mühendisi diplomadan gelen mesleki haklar ve deneyimine eşit hale getirilmektedir.

Bu yaklaşım uygun değildir Bu madde ve Madde 6-1-b kaldırılmalıdır.

 

Yeterlik belgesi başvuru şartları

  

MADDE 6- (3) Çevre Yönetimi Hizmeti Yeterlik Belgesi;

a) Mesleği ile ilgili tam süreli istihdam edilen, 4/5 oranında birinci fıkranın (a) bendi uyarınca çevre mühendisi olarak belgelendirilen en az beş personelden oluşan ve bunlardan;

1) En az birinin çevre ile ilgili yedi yıl ve üzeri mesleki tecrübeye sahip koordinatör olduğu,

2) En az birinin çevre ile ilgili beş yıl ve üzeri mesleki tecrübeye sahip olduğu,

3) En az birinin çevre ile ilgili üç yıl ve üzeri mesleki tecrübeye sahip olduğu,

4) Diğerlerinin birinci fıkranın (a) veya (b) bendi uyarınca belgelendirilen yeni mezun personel olabileceği.

 

 

 

 

Değerlendirme

  

Bu kısımda belirtilen deneyim koşulları Çevre Mühendisleri için daha uygun hale getirilmedir.

 

 

Yeterlik belgesi başvuru şartları

  

MADDE 6-

(6) Şahıs şirketlerine çevre danışmanlık firması yeterlik belgesi verilmez.

 

 

 

Değerlendirme 1

Bir işletmede (fabrika, kurum vb.) Çevre mühendisi olarak çalışan personelin, kendi başına başka işletmelere belge alma, evrak takibi yapma vb. gibi çevre görevlisinin yaptığı işleri yapmasına izin verilmemelidir.

Bir Çevre Danışmanlık firmasında çalışan çevre mühendisinin, danışmanlık firmasının sözleşme yaptığı işletmeler haricindeki işletmelere (Ek-1, Ek-2 ve kapsam dışı dahil) kendi başına belge alma, evrak takibi yapma vb. gibi çevre görevlisinin yaptığı işleri yapmasına izin verilmemelidir.

Bir danışmanlık firmasına kayıtlı olmayan çevre mühendisinin ayrıca bunlar haricinde iş takibi yapan kişinin, Çevre Danışmanlık firması kurmayan işletmeler (Ek-1, Ek-2 ve kapsam dışı dahil) için Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğü, Bakanlık ya da Belediye vb. kurumlardan belge alma ya da evrak takibi yapma vb. hizmetlere izin verilmemelidir.

Bunun için de; Çevre, Şehircilik ve iklim Değişikliği Müdürlüğü ya da Bakanlıktan ayrıca Belediyelerden işletmelere verilen hizmetler için belge alan ve evrak talep eden kişilerden, bağlı olduğu danışmanlık firmasında çalıştığına dair belge ve danışmanlık firmasının hizmet verdiği firma ile yapılan sözleşme, işletmelerde çalışan çevre mühendisi ve kendi firmasının iş takibini yapan kişi için ise hizmet yapılan işletmede çalıştığına dair belge talep edilmelidir.

 

Kişilerin haksız kazanç sağlamasının önüne geçilecek,

Devletin vergi kaybı önlenecek,

Hizmet kalitesi arttırılmış olacak,

Herhangi bir problemde resmi kurumlar ve hizmet verilen işletme muhatabına kolay ulaşarak, çözüme hızlıca ulaşılacak ve hesap verilebilirlik sağlanacaktır.

  

Değerlendirme 2

 

Kamu İhalelerinde iş deneyim belgesi olarak diplomanın kullanılması durumu; şahıs Firması ile veya 5 yıl boyunca diploma sahibinin %50 den fazla hisseye sahip olması ile mümkündür. Yani öncelik şahsi olan diplomaya verilmektedir. Bu madde değiştirilmelidir

 

 

Yükümlülükler

  

MADDE 7- (1) Personelin yükümlülükleri şunlardır:

 

 g) İşletmede uygunsuzluk tespit edildiğinde, tespit edilen uygunsuzluğu aylık faaliyet raporunda belirtmek, uygunsuzluğun çevresel etkisinin önemine göre en geç 90 gün içinde giderilmesi için işletme sahibine veya sorumlusuna önerilerde bulunmak, uygunsuzluğun giderildiği tarihten itibaren 30 gün içinde yapılan işlem ve uygunsuzluğun giderilmesine ilişkin sonucu aylık faaliyet raporuna yazmak, uygunsuzluğun süresi içinde giderilmemesi halinde uygunsuzluğu yazılı olarak İl Müdürlüğüne bildirmek.

 

 

 

Değerlendirme

Bu maddede belirtilen süreler çok uzun sürelerdir. Bu süreler çevre kirliliğine neden olan unsurlar için kabul edilebilir süreler değildir. Bu durum çevre kanunun ilgili maddelerine de aykırıdır. Süreler kısaltılmalıdır.

 

Yükümlülükler

  

MADDE 7- (1) Personelin yükümlülükleri şunlardır:

 p) İşletmeler ile yapılan sözleşmeleri 17 nci madde kapsamında Bakanlığın belirleyeceği asgari fiyat tarifesi üzerinden yapmak ve sözleşmede belirtilen fiyatın sağlandığına dair faturanın numarasını ve tarihini bir sonraki ay için hazırlanan aylık faaliyet raporuna yazmak, yetkili makam tarafından denetimlerde talep edilmesi halinde faturayı sunmak.

 

 

 

 

 

Değerlendirme

Çevre danışmanlık firmalarının sektördeki en büyük sorunlarından biri olan ödeme sorunun çözülebilmesi için fatura numarası ile birlikte ödeme dekont numarasının da aylık faaliyet raporuna yazılması maddeye eklenmelidir.

 

Yükümlülükler

  

MADDE 7- (1) Personelin yükümlülükleri şunlardır:

(9) Firmada tam süreli istihdam edilen personelin, istihdam edildiği firmada veya farklı bir işletmede veya firmada veya kuruluşta çevre mevzuatı dışında başka bir mevzuata ilişkin yetkilendirmeler kapsamında elektronik sistemler üzerinden ataması yapılamaz.

  

 

 

 

Değerlendirme

Maddedeki başka bir mevzuata ilişkin yetkilendirmeler kapsamında elektronik sistemler üzerinden ataması yapılamaz ibaresi kaldırılmalıdır.

Danışmanlık firması bünyesinde çalışan ve çevre mevzuatı, İSG, TMGD, YTK vb. konuların hepsinde etkin olan personelin sınırlandırılmaması işletmede çalışan personele tanınan hakların danışmanlık firmasında çalışan personele de tanınması gerekmektedir.

 

 

Başvuruların yapılması ve değerlendirilmesi

 

MADDE 8- (1) Bu Yönetmelik uyarınca Bakanlığa yapılacak başvurular 6ncı maddede belirtilen şartlar sağlanarak, elektronik veya mobil imza ile sistem üzerinden yapılır. Başvurularda başvuru ücretinin yatırıldığını gösteren ödeme belgesi ile birlikte aşağıdaki belgelerin sisteme yüklenmesi istenir:

a) Çevre yönetimi hizmeti yeterlik belgesi başvurusunda;

1) Eğitim durumunu gösteren lisans veya lisansüstü diploma veya mezuniyet belgesi,

2) Son altı ay içinde çekilen vesikalık fotoğraf.

b) Çevre yönetim birimi başvurusunda;

1) Birimde çalışan tüm personelin sosyal güvenlik kurumu işe giriş bildirgeleri ve bağkur veya sigorta hizmet dökümleri,

2) Birimin unvan ve adres bilgilerini gösteren Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi.

c) Çevre danışmanlık firması başvurusunda;

1) Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi,

2) Firmada çalışan tüm personelin sosyal güvenlik kurumu işe giriş bildirgeleri ve bağkur veya sigorta hizmet dökümleri ile personel firma sahibi veya ortağı ise bu durumu gösteren güncel tarihli resmi belgeler,

3) Son 180 gün içinde alınan yer uygunluk yazısı.

(2) Tüm başvurularda sisteme güncel iletişim bilgileri (elektronik posta, telefon numarası ve benzeri) kaydedilir. Sistem üzerinden sunulan bilgilerde meydana gelecek değişiklikler, değişiklik tarihinden itibaren 30 gün içinde sistem üzerinden güncel hale getirilir.

(3) Başvurular 20 gün içinde değerlendirilir.

(4) Başvuruda eksik bilgi ve belge olması durumunda eksikliklerin 15 gün içinde tamamlanması istenir, tamamlanmaması halinde başvuru reddedilir.

(5) Sistem üzerinden sunulan belgelerin doğruluğu hakkında tereddüt oluşması halinde Bakanlık asıllarını isteyebilir.

(6) Başvurusu uygun bulunanlara sistem üzerinden elektronik ortamda, onaylandığı tarihten itibaren dört yıl geçerliği bulunan yeterlik belgesi verilir.

(7) Firmanın veya çevre yönetim biriminin unvan veya adres değişikliği ile personelin kimlik bilgisi değişikliği nedeniyle yapacakları yeterlik belgesi başvuruları sonucu, başvurusu uygun bulunanlara mevcut yeterlik belgesinin geçerlik süresi sonuna kadar yeni yeterlik belgesi düzenlenir.

 

 

 

 

Değerlendirme

Madde 8 1.a.3. İlgili akademik odadan oda kayıt belgesi eklenmesi ve 1.c.4. Çevre Mühendisleri Odasından alınan Büro Tescil Belgesi eklenmelidir. Çevre yönetim hizmeti yeterlik belgesi ve danışmanlık yeterlik belgesi başvurularında ilgili odadan oda kayıt belgesi ve Çevre Mühendisleri Odası kaydı sorgulanmalıdır.

 

Yeterlik belgelerinin vize edilmesi

  

MADDE 9- (1)   Yeterlik belgesi yenileme işleminin yapıldığı vize başvuruları ücrete tabidir.

(2) Vize işlemi için, mevcut yeterlik belgesinin geçerlik süresinin bitiminden en az 30 gün veya en fazla bir yıl önce sistem üzerinden başvuruda bulunulur.

(3) Yeterlik belgesi geçerlik süresinin sonuna kadar başvuru yapmayanların belgeleri askıya alınır ve bu süre içinde çevre yönetimi hizmeti veremezler.

(4) Yeterlik belgesi geçerlik süresinin bitiminden en az 30 gün önce vize başvurusu yapmayanlar veya askı süresi içinde vize başvurusu yapanlardan, belge ücreti yüzde 50 fazlasıyla alınır.

(5) Yeterlik belgesi geçerlik süresinin bitiminden önce veya askı süresi içinde vize başvurusu yaparak başvurusu uygun bulunanlara yeni yeterlik belgesi verilir.

(6) 6 ncı maddenin birinci fıkrasının (c) bendi kapsamında yeterlik belgesi alanların yeterlik belgelerinin vize edilmesinde, vize başvurusu tarihinde Bakanlıkta çalıştıklarını belgelendirmeleri halinde ücret şartı aranmaz.

 

 

 

Değerlendirme

Çevre Yönetim Hizmeti Yeterlik Belgelerinin vize edilmesi ile ilgili madde yönetmelikten kaldırılmalıdır.

Gerekli şartların sağlanması ile alınan Çevre Yönetim Hizmeti Yeterlik Belgesi vize işlemine tabi tutulmamalıdır.

 

Başvuru ücreti

  

MADDE 16- (1) Yeterlik belgesi başvuruları ücrete tabidir. Bakanlığa yapılan yeterlik belgesi başvurusundan vazgeçilmesi halinde başvuru ücreti iade edilmez. Ancak ilk defa çevre yönetimi hizmeti yeterlik belgesi başvurusu yapacak personel için başvuru ücreti şartı aranmaz.

 

  

 

Değerlendirme

Yeterlilik belgesi ücrete tabi olması uygun değildir. Bu madde kaldırılmalıdır.

 

Asgari fiyat tarifesi

MADDE 17- (1) Bu Yönetmelik kapsamında işletmeler ile firmalar arasında yapılacak sözleşmeler, sözleşme süresine bakılmaksızın Bakanlığın belirleyeceği asgari fiyat tarifesi dikkate alınarak yapılır. Firmalar tarafından birden fazla işletmeye çevre yönetimi hizmeti verilmesi halinde, fiyat her bir işletme için ayrı ayrı belirlenir. Bir yıldan daha uzun süreli yapılan sözleşmelerde, her hizmet yılı için bu maddede yer alan hükümler dikkate alınarak asgari fiyat belirlenir.

(2) Firmalar; çevre yönetimi hizmeti için Bakanlığın belirlediği asgari fiyat tarifesinin altında bir fiyat uygulayamaz, ancak bu fiyat tarifesi üzerinde bir fiyat tarifesi uygulayabilir.

(3) İşletmeler ile firmalar arasında yapılacak sözleşmelerde belirtilen asgari fiyat üzerinden iade faturası düzenlenemez.

(4) Aylık asgari fiyat; sözleşmelerin imzalandığı tarihte geçerli olan, 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanunu uyarınca belirlenen katma değer vergisi hariç aylık net asgari ücretin Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği EK-1 listesinde yer alan işletmeler için 1/2‘sine, EK-2 listesinde yer alan işletmeler için ise 1/3‘üne, var ise işletmenin her çevre izni veya çevre izin ve lisans konusu için ayrı ayrı olacak şekilde Bakanlıkça belirlenen çevre izin ve lisans birim fiyat bedellerinin yüzde beşi eklenerek hesaplanır. Bu fiyat hizmet verilecek her ay için ayrı ayrı belirlenir.

(5) Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği EK-1 veya EK-2 listesinde yer almayan işletmeler için aylık asgari fiyat sözleşmelerin imzalandığı tarihte belirlenmiş olan aylık net asgari ücretin 1/3‘ünden az olmayacak şekilde belirlenir.

(6) Aylık net asgari ücretin yıl içinde güncellenmesi halinde, aylık asgari fiyat bir sonraki aydan itibaren geçerli olmak üzere güncel aylık net asgari ücret dikkate alınarak hesaplanır.

(7) İşletmelerin mevcut çevre izni veya çevre izin ve lisans konularına yeni çevre izni veya çevre izin ve lisans konuları ilave edilecek ise ilave edilecek konuyla ilgili başvurunun Bakanlığın ilgili sisteminden yapıldığı tarihi takip eden sonraki aydan itibaren geçerli olmak üzere mevcut aylık asgari fiyata, ilave edilecek çevre izni veya çevre izin ve lisans konularının birim fiyat bedellerinin yüzde beşi de eklenerek yeni aylık asgari fiyat hesaplanır.

 

(4) Aylık asgari fiyat; sözleşmelerin imzalandığı tarihte geçerli olan, 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanunu uyarınca belirlenen katma değer vergisi hariç aylık net asgari ücretin Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği EK-1 listesinde yer alan işletmeler için net asgari ücret, EK-2 listesinde yer alan işletmeler için ise 1/3‘üne, var ise işletmenin her çevre izni veya çevre izin ve lisans konusu için ayrı ayrı olacak şekilde Bakanlıkça belirlenen çevre izin ve lisans birim fiyat bedellerinin yüzde beşi eklenerek hesaplanır. Bu fiyat hizmet verilecek her ay için ayrı ayrı belirlenir.

 

 

 

 

 

Değerlendirme

Getirilen 5 personel zorunluluğu ile maliyetlerin karşılanabilmesi için asgari fiyat tarifesi tekrar düzenlenmelidir.

Çevre Yönetimi Hizmetleri "Fiyat Tarifesinde" işletmelere verilecek hizmetler için, km başına ek ücret eklenmelidir.

 

Asgari fiyat tarifesi

  

MADDE 17- (2) Firmalar; çevre yönetimi hizmeti için Bakanlığın belirlediği asgari fiyat tarifesinin altında bir fiyat uygulayamaz, ancak bu fiyat tarifesi üzerinde bir fiyat tarifesi uygulayabilir.

 

 

 

 

Değerlendirme

Bu madde de belirtilen asgari fiyat Firmalarda çalışan personelin ücretlerine etkilemektedir.