| ÇEVRESEL   ETKİDEĞERLENDİRMESİ YÖNETMELİĞİ BİRİNCİ   BÖLÜM Amaç,   Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve Kısaltmalar Amaç MADDE   1   - (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Çevresel Etki Değerlendirmesi sürecinde uyulacak   idari ve teknik usul ve esasları düzenlemektir. Kapsam MADDE   2   - (1) Bu Yönetmelik;  a)   Çevresel Etki Değerlendirmesi kapsamına giren projelerin işletme öncesi,   işletme sırası ve işletme sonrası dönemde izlenmesi ve denetlenmesini, b)   Çevresel Etki Değerlendirmesi Başvuru Dosyası, Çevresel Etki Değerlendirmesi   Raporu ile Proje Tanıtım Dosyasının hangi tür projeler için isteneceği ve   içereceği konuları,  c)   Çevresel Etki Değerlendirmesi sürecinde uyulacak idari ve teknik usul ve   esasları, ç)   Çevresel Etki Değerlendirmesi için Kapsam Belirleme ve İnceleme Değerlendirme   Komisyonunun oluşturulması ile ilgili çalışmaları, d)   Çevresel Etki Değerlendirmesi sisteminin, çevre yönetiminde etkin ve yaygın   biçimde uygulanabilmesi ve kurumsal yapısının güçlendirilmesi için gerekli   eğitim çalışmalarını, kapsar. Dayanak MADDE   3 -   (1) Bu Yönetmelik, 9/8/1983tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanununun 10 uncu   maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.  Tanımlar   ve kısaltmalar MADDE   4 -   (1) Bu Yönetmelikte geçen; a)   Bakanlık: Çevre ve Orman Bakanlığını, b)   Çevre: Canlıların hayatları boyunca ilişkilerini   sürdürdükleri ve karşılıklı olarak etkileşim içinde bulundukları biyolojik,   fiziksel, sosyal, ekonomik ve kültürel ortamı,    c)   Çevresel etki değerlendirmesi (ÇED): Gerçekleştirilmesi   planlanan projelerin çevreye olabilecek olumlu ve olumsuz etkilerinin   belirlenmesinde, olumsuz yöndeki etkilerin önlenmesi ya da çevreye zarar   vermeyecek ölçüde en aza indirilmesi için alınacak önlemlerin, seçilen yer   ile teknoloji alternatiflerinin belirlenerek değerlendirilmesinde ve   projelerin uygulanmasının izlenmesi ve kontrolünde sürdürülecek çalışmaları, ç)   Çevresel etki değerlendirmesi başvuru dosyası:   Bu Yönetmeliğin EK-III‘ünde yer alan Genel Formatı esas alınarak hazırlanan   dosyayı, d)   Çevresel etki değerlendirmesi genel formatı:   Gerçekleştirilmesi planlanan, bu Yönetmeliğin EK-I listesinde yer alan   projelerin özelliklerini, yerini, olası etkilerini ve öngörülen önlemleri içeren,   projeyi genel boyutları ile tanıtan Çevresel Etki Değerlendirmesi başvuru   dosyası hazırlanması sırasında esas alınacak bu Yönetmeliğin EK-III‘ündeki   genel formatı, e)   Çevresel etki değerlendirmesi raporu: Bu Yönetmeliğin EK-I   listesinde yer alan veya Bakanlıkça "Çevresel Etki Değerlendirmesi   Gereklidir" kararı verilen bir proje için belirlenen özel formata göre   hazırlanacak raporu, f)   Çevresel etki değerlendirmesi raporu özel formatı:   Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporunun hazırlanmasında esas alınmak üzere;   Kapsam belirleme ve İnceleme Değerlendirme Komisyonu tarafından projenin   önemli çevresel boyutları göz önüne alınmak suretiyle bu Yönetmeliğin   EK-III‘ündeki proje tanıtım genel formatında belirtilen ana başlıklar altında   ele alınması gereken konuları tanımlayan formatı, g)   Çevresel etki değerlendirmesi gerekli değildir kararı:   Seçme eleme kriterlerine tabi projelerin önemli çevresel etkilerinin olmadığı   ve Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporu hazırlanmasına gerek bulunmadığını   belirten Bakanlık kararını, ğ)   Çevresel etki değerlendirmesi gereklidir kararı:   Seçme eleme kriterlerine tabi projelerin çevresel etkilerinin daha detaylı   incelenmesi ve Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporu hazırlanmasının   gerektiğini belirten Bakanlık kararını, h)   Çevresel etki değerlendirmesi olumlu kararı:   Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporu hakkında Kapsam Belirleme ve İnceleme   Değerlendirme Komisyonunca yapılan değerlendirmeler dikkate alınarak,   projenin çevre üzerindeki olumsuz etkilerinin, alınacak önlemler sonucu ilgili   mevzuat ve bilimsel esaslara göre kabul edilebilir düzeylerde olduğunun   saptanması üzerine gerçekleşmesinde sakınca görülmediğini belirten Bakanlık   kararını, ı)   Çevresel etki değerlendirmesi olumsuz kararı:   Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporu hakkında Kapsam Belirleme ve İnceleme   Değerlendirme Komisyonunca yapılan değerlendirmeler dikkate alınarak,   projenin çevre üzerindeki olumsuz etkileri nedeniyle uygulanmasında sakınca   görüldüğünü belirten Bakanlık kararını, i)   Çevresel etki değerlendirmesi süreci: Gerçekleştirilmesi   planlanan projenin çevresel etki değerlendirmesinin yapılması için bu   Yönetmeliğin 8 inci ve 16 ncı maddelerinde belirtilen başvuru ile başlayan ve   işletme sonrası çalışmaların uygun hale geldiğinin belirlenmesi ile sona eren   süreci, j)   Duyarlı yöreler: Çevresel etkilere karşı biyolojik,   fiziksel, ekonomik, sosyal ve kültürel nitelikli özellikleri ile duyarlı olan   veya mevcut kirlilik yükü çevre ve halk sağlığını bozucu düzeylere ulaştığı   belirlenen yörelerle, ülkemiz mevzuatı ve taraf olduğumuz uluslararası   sözleşmeler uyarınca korunması gerekli görülen bu Yönetmeliğin EK-V‘inde yer   alan alanları, k)   Etki: Bir projenin hazırlık, inşaat ve işletme   sırasında ya da işletme sonrasında, çevre unsurlarında doğrudan ya da dolaylı   olarak, kısa veya uzun dönemde, geçici ya da kalıcı, olumlu ya da olumsuz   yönde ortaya çıkması olası değişiklikleri, l)   Etki alanı: Gerçekleştirilmesi planlanan bir   projenin işletme öncesi, işletme sırası ve işletme sonrasında çevre unsurları   olarak olumlu veya olumsuz yönde etkilediği alanı, m)   Halk: Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları, Türkiye‘de   ikamet eden yabancılar ile ulusal mevzuat çerçevesinde bir veya daha fazla   tüzel kişi veya bu tüzel kişilerin birlik, organizasyon veya grupları, n)   Halkın katılımı toplantısı: Kapsam ve özel   format belirleme toplantısından önce halkı proje hakkında bilgilendirmek,   projeye ilişkin görüş ve önerilerini almak üzere yapılan toplantı,  o)   İlgili halk: Gerçekleştirilmesi planlanan projeden   etkilenen veya etkilenmesi muhtemel olan halk, ö)   İzleme ve kontrol: "Çevresel Etki Değerlendirmesi   Gerekli Değildir" veya "Çevresel Etki Değerlendirmesi Olumlu"   kararı alındıktan sonra, projenin inşaat, işletme ve işletme sonrası   aşamalarında, kararın verilmesine esas teşkil eden şartlar doğrultusunda ve   çevre değerlerini olumsuz etkilemeyecek biçimde yürütülmesinin sağlanması   için yapılan çalışmaların bütününü,  p)   Kapsam ve özel format belirleme toplantısı: Çevresel Etki   Değerlendirmesi sürecine tabi projeler için Halkın Katılımı Toplantısından   sonra yapılacak toplantıyı, r)   Komisyon: Proje için verilecek özel formatın   kapsamını, kriterlerini belirlemek ve bu ilkeler doğrultusunda hazırlanan   Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporunu inceleyip değerlendirmek üzere   Bakanlık tarafından kurulan Kapsam Belirleme ve İnceleme Değerlendirme   Komisyonunu, s)   Proje: Gerçekleştirilmesi planlanan yatırımı,  ş)   Proje tanıtım dosyası: Seçme Eleme Kriterlerine tabi   projelere Çevresel Etki Değerlendirmesi uygulanmasının gerekli olup   olmadığının belirlenmesi amacıyla hazırlanan dosyayı, t)   Proje sahibi: Bu Yönetmeliğe tabi bir projenin her   aşamada yürütülmesini üstlenen gerçek ya da tüzel kişiyi, u)   Seçme, eleme kriterleri: Proje Tanıtım Dosyasının   hazırlanmasında esas alınacak bu Yönetmeliğin EK-IV‘ündeki kriterleri,  ifade   eder.                           İKİNCİ   BÖLÜM Genel   Hükümler Yetki MADDE   5 - (1) Bu Yönetmeliğe tabi projeler hakkında   "Çevresel Etki Değerlendirmesi Olumlu", "Çevresel Etki   Değerlendirmesi Olumsuz", "Çevresel Etki Değerlendirmesi   Gereklidir" veya "Çevresel Etki Değerlendirmesi Gerekli   Değildir" kararlarını verme yetkisi Bakanlığa aittir. Ancak Bakanlık   gerekli gördüğü durumlarda "Çevresel Etki Değerlendirmesi   Gereklidir" veya "Çevresel Etki Değerlendirmesi Gerekli   Değildir" kararının verilmesi konusundaki yetkisini, sınırlarını   belirleyerek Valiliklere devredebilir. Çevresel   etki değerlendirmesi başvuru dosyası, çevresel etki değerlendirmesi raporu   veya proje tanıtım dosyası hazırlama yükümlülüğü  MADDE   6   - (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki bir projeyi gerçekleştirmeyi planlayan   gerçek ve tüzel kişiler; Çevresel Etki Değerlendirmesine tabi projeler için;   Çevresel Etki Değerlendirmesi Başvuru Dosyası, Çevresel Etki Değerlendirmesi   Raporu, Seçme Eleme Kriterlerine tabi projeler için proje tanıtım dosyası   hazırlamak, ilgili makamlara sunmak ve projelerini verilen karara göre   gerçekleştirmekle yükümlüdürler.  (2)   Kamu kurum ve kuruluşları, bu Yönetmelik hükümlerinin yerine getirilmesi   sürecinde proje sahiplerinin isteyeceği konuya ilişkin her türlü bilgi,   doküman ve görüşü vermekle yükümlüdürler. (3)   Bu Yönetmeliğe tabi projeler için "Çevresel Etki Değerlendirmesi   Olumlu" kararı veya "Çevresel Etki Değerlendirmesi Gerekli   Değildir" kararı alınmadıkça bu projelere hiç bir teşvik, onay, izin,   yapı ve kullanım ruhsatı verilemez, proje için yatırıma başlanamaz ve ihale   edilemez.    ÜÇÜNCÜ   BÖLÜM Çevresel   Etki Değerlendirmesi Uygulama Yöntemi Çevresel   etki değerlendirmesine tabi projeler MADDE   7   - (1) Bu Yönetmeliğin; a)   EK-I listesinde yer alan projelere, b)   Seçme Eleme Kriterlerine tabi olup "Çevresel Etki Değerlendirmesi   Gereklidir" kararı verilen projelere,  c)   Bu Yönetmelik kapsamında ya da kapsamı dışında bulunan projelere ilişkin   kapasite artırımı ve/veya genişletilmesi halinde, kapasite artışı toplamı bu   Yönetmeliğin EK-I‘inde belirtilen eşik değer veya üzerindeki projelere,  Çevresel   Etki Değerlendirmesi Raporu hazırlanması zorunludur.    Çevresel   etki değerlendirmesi sürecinin başlatılması ve komisyonun kuruluşu    MADDE   8   - (1) Proje sahibi, dilekçesi ekinde bu Yönetmeliğin EK-III‘ünde yer alan   Çevresel Etki Değerlendirmesi genel formatı esas alınarak hazırlanmış iki   adet Çevresel Etki Değerlendirmesi Başvuru Dosyası ile Bakanlığa başvurur. (2)   Bakanlık, başvuru dosyasındaki bilgi ve belgeleri uygunluk bakımından   inceler. Uygun hazırlanmadığı anlaşılan dosya tamamlanmak üzere proje   sahibine iade edilir. Proje sahibi, eksikliklerini tamamlayıp dosyayı yeniden   Bakanlığa sunar. (3)   İnceleme sonucunda dosyanın uygun hazırlandığına karar verilmesi halinde   Bakanlık tarafından başvuru dosyasındaki bilgiler dikkate alınarak, ilgili   kurum ve kuruluş temsilcileri, Bakanlık yetkilileri ile proje sahibi ve/veya   temsilcilerinden oluşan bir komisyon kurulur.  (4)   Proje ile ilgili olarak başvuru yapıldığına dair Çevresel Etki   Değerlendirmesi başvuru dosyasının bir nüshası Bakanlık tarafından ilgili   Valiliğe gönderilir. Valilik, halka yörede proje ile ilgili olarak başvurunun   yapıldığını, Çevresel Etki Değerlendirmesi sürecinin başladığını ve Çevresel   Etki Değerlendirmesi süreci tamamlanana kadar projeye ilişkin görüş, soru ve   önerilerinin değerlendirilmek üzere Valiliğe veya Bakanlığa verilebileceğini   anons, askıda ilan, internet gibi herhangi bir yöntemle duyurur. Ayrıca   Bakanlık halka projeye ilişkin Çevresel Etki Değerlendirmesi sürecinin başladığını   ve Çevresel Etki Değerlendirmesi süreci ile ilgili bilgilerin alınabileceğini   internet aracılığı ile de duyurur. Halk projeye ilişkin görüş, soru ve   önerilerini yukarıda belirtilen mercilere ulaştırabilir.  (5)   Bakanlık, proje sahibinden başvuru dosyasını komisyon üyelerinin sayısı kadar   çoğaltmasını ister. Bu maddede öngörülen işlemler üç işgünü içinde   tamamlanır. "Çevresel Etki Değerlendirmesi Gereklidir" kararı   verilen projeler için, proje sahibi bir dilekçe ekinde bu karar ve proje   tanıtım dosyası ile Bakanlığa başvurur. Bu dosya başvuru dosyası olarak işlem   görür. Bakanlık bu dosyayı inceler ve belirlediği komisyon üyelerinin sayısı   kadar çoğaltılmasını proje sahibinden ister. (6)   Bakanlık başvuru dosyasının bir kopyasını halkın katılımı toplantısı ve   kapsam belirleme toplantısının tarihini ve yerini belirten bir yazı ekinde   komisyon üyelerine gönderir ve komisyonu ilk toplantıya çağırır. Komisyona   Bakanlık temsilcisi başkanlık eder ve komisyonun sekretarya hizmetleri   Bakanlıkça yürütülür.  (7)   Bakanlık, gerekli gördüğü hallerde, projenin konusu, türü ve proje için   belirlenen yerin özelliklerini de dikkate alarak, üniversiteler, enstitüler,   araştırma ve uzman kuruluşları, meslek odaları, sendikalar, birlikler, sivil   toplum örgütlerinden temsilcileri de komisyon toplantılarına üye olarak   çağırabilir. (8)   Komisyonda kurum ve kuruluş temsilcisi olarak görev yapan üyelerin, yeterli   mesleki bilgi ve deneyime sahip olmaları ve temsil ettikleri kurum ve   kuruluşların görev alanlarıyla sınırlı olmak üzere görüş vermeye yetkili   kılınmış olmaları esastır.    Halkın   katılımı toplantısı MADDE   9   - (1) Komisyonun kapsam belirleme toplantısından önce, halkı yatırım hakkında   bilgilendirmek, projeye ilişkin görüş ve önerilerini almak üzere proje sahibi   tarafından projenin gerçekleştirileceği yerde Bakanlık ile mutabakat   sağlanarak belirlenen tarihte, halkın katılımı toplantısı düzenlenir. (2)   Çevresel Etki Değerlendirmesi sürecinden önce proje sahibi tarafından, halkı   bilgilendirmek amacıyla anket, seminer gibi çalışmalar yapılabilir. a)   Toplantı yeri, Valilik ve proje sahibi tarafından belirlenir ve Valilik   tarafından Bakanlığa bildirilir. Toplantı için projeden en çok etkilenmesi   beklenen ilgili halkın kolaylıkla ulaşabileceği merkezi bir yerin seçilmesine   özen gösterilir. b)   Proje sahibi, toplantı tarihini, saatini, yerini ve konusunu belirten bir   ilanı ulusal düzeyde yayımlanan bir gazete ile o yörede yayımlanan yerel bir   gazetede toplantı tarihinden en az on gün önce yayınlatır. c)   Toplantı İl Çevre ve Orman Müdürünün veya görevlendireceği bir yetkilinin   başkanlığında yapılır. Toplantıda; halkın proje hakkında bilgilendirilmesi,   görüş, soru ve önerilerinin alınması sağlanır. Başkan katılımcılardan   görüşlerini yazılı olarak vermelerini isteyebilir. Toplantı tutanağı, bir   sureti Valilikte kalmak üzere Bakanlığa gönderilir.  (3)   Valilik, halkın katılımı toplantısı ile halkın görüş ve önerilerini   bildirebileceği süreç ile ilgili zamanlama takvimini ve iletişim bilgilerini   halka duyurur. Halkın görüş ve önerileri zamanlama takvimi içerisinde   komisyona sunulur. (4)   Komisyon üyeleri, 8 inci madde de belirlendiği şekilde kendi isteklerine   bağlı olarak kapsam belirleme toplantısı öncesinde proje uygulama yerini   inceleyebilir; kendilerine iletilen tarihe göre halkın katılımı toplantısına   katılabilirler. Halkın katılımı toplantısı çalışmaları ile ilgili sekretarya   hizmeti, İl Çevre ve Orman Müdürlüğü tarafından yürütülür. Komisyonun,   kapsam ve özel format belirleme toplantısı  MADDE   10   - (1) Halkın katılımı, bilgilenme, kapsam belirleme ve özel format verme   işlemleri, on iki işgünü içerisinde tamamlanır. (2)   Komisyonun, kapsam ve özel format belirleme amaçlı ilk toplantısında; a)   Proje sahibi, proje hakkında komisyonu bilgilendirir. b)   Bakanlık ve/veya İl Çevre ve Orman Müdürlüğü halkın katılımı toplantısı   hakkında komisyonu bilgilendirir. Ayrıca halkın katılımı toplantısına   katılmış bulunan komisyon üyeleri de görüş ve önerilerini bildirirler. c)   Projenin hangi kapsamda ele alınmasının gerektiğini belirlemek üzere projenin   önemli çevresel etkileri göz önüne alınarak bu Yönetmeliğin EK-III‘ündeki   Çevresel Etki Değerlendirmesi genel formatında ana başlıklar altında ele   alınması gereken konular detaylandırılır, kapsam belirlenir. ç)   Komisyon tarafından formata ilave edilmesi ya da formattan çıkarılması   gereken hususlar tespit edilir. Halkın katılımı toplantısındaki görüş ve   öneriler de dikkate alınarak özel format ile Çevresel Etki Değerlendirmesi   Raporunu hazırlayacak çalışma grubu belirlenir. d)   Komisyon tarafından belirlenen özel format, proje sahibi ve/veya temsilcisine   bu maddede belirlenen süre içerisinde Bakanlık tarafından verilir. (3)   Proje sahibi özel formatın veriliş tarihinden itibaren bir yıl içinde   Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporunu Bakanlığa sunmakla yükümlüdür. Bu süre   içinde Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporu sunulmaz veya gerekçesi   belirtilerek ek süre isteminde bulunulmaz ise başvuru geçersiz sayılır. Proje   sahibinin süre uzatım talebi Bakanlıkça uygun bulunması halinde altı ayı   geçmemek üzere bir defaya mahsus ek süre verilir. Çevresel   etki değerlendirmesi raporunun Bakanlığa sunulması MADDE   11   - (1) Proje sahibi tarafından bir dilekçe ekinde iki adet Çevresel Etki   Değerlendirmesi Raporu, Bakanlığa sunulur. Çevresel Etki Değerlendirmesi   Raporunun özel formata uygunluğu ve belirlenen çalışma grubunda yer alması   gereken meslek uzmanlarınca hazırlanıp hazırlanmadığı hakkındaki inceleme   Bakanlık tarafından üç işgünü içinde sonuçlandırılır. Çevresel Etki   Değerlendirmesi Raporunun özel formata uygun olmadığı ve/veya belirlenen   çalışma grubunca hazırlanmadığının anlaşılması halinde, bu hususların yerine   getirilmesi için Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporu proje sahibine iade   edilir. Düzeltilen Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporunun üç ay içinde   Bakanlığa sunulmaması durumunda başvuru geçersiz sayılır. (2)   Özel formata uygun olduğu tespit edilen Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporu,   proje sahibi tarafından yeterli sayıda çoğaltılarak Bakanlığa sunulur.   Bakanlık, Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporunu incelemek ve değerlendirmek   üzere yapılacak toplantının tarihini ve yerini belirten bir yazı ekinde   raporu komisyon üyelerine gönderir. (3)   Proje ile ilgili inceleme değerlendirme sürecinin başladığı ve Çevresel Etki   Değerlendirmesi Raporunun halkın görüşüne açıldığı Bakanlık ve Valilik   tarafından anons, askıda ilan, internet gibi uygun araçlarla halka duyurulur. (4)   Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporunu incelemek isteyenler, Bakanlık   merkezinde veya İl Çevre ve Orman Müdürlüğünde duyuru tarihinden itibaren   raporu inceleyerek zamanlama takvimi içerisinde proje hakkında Bakanlığa veya   Valiliğe görüş bildirebilirler. Valiliğe bildirilen görüşler Bakanlığa   iletilir. Bu görüşler komisyon tarafından dikkate alınır ve Çevresel Etki   Değerlendirmesi Raporuna yansıtılır. Komisyonun   çalışma usulü ve çevresel etki değerlendirmesi raporunun incelenmesi MADDE   12   - (1) Komisyon Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporunu, ilk inceleme   değerlendirme toplantısından sonraki on işgünü içinde inceler ve   değerlendirir.  (2)   Komisyon üye sayısının salt çoğunluğu ile toplanır. Komisyon üyeleri, temsil   ettikleri merkezi ve yerel kurum ve kuruluşları ilgilendiren konulardaki   yetki, görev ve sorumlulukları çerçevesinde görevlendirilirler; kurum ve   kuruluşları adına görüş bildirirler. Komisyon başkanı, üyelerden görüşlerini   yazılı olarak vermelerini isteyebilir. Yazılı görüş veren kurum   temsilcilerinin sonraki toplantılara katılmamaya ilişkin istemleri komisyon   başkanınca değerlendirilir. (3)   Komisyon, proje sahibinden projesi ile ilgili geniş kapsamlı bilgi vermesini,   araç gereç sağlamasını, konusu itibariyle Bakanlıkça ya da Bakanlıkça   yetkilendirilmiş özel veya kamuya ait kurum ve kuruluşların laboratuarlarınca   analiz, deney ve ölçümler yapmasını veya yaptırmasını isteyebilir.  (4)   Su, toprak ve benzeri analizlerde, tartışmalı durum olması halinde şahit   numuneye başvurulabilir. Bu işlemlerde gerekli   harcamalar proje sahibi tarafından karşılanır. (5)   Komisyon gerekli görürse, görevlendireceği üyeleri aracılığı ile projenin   gerçekleştirilmesi planlanan yerde ve benzer tesislerde inceleme yapabilir. (6)   Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporunda önemli eksiklik ve yanlışların   görülmesi durumunda komisyon, bunların giderilmesini proje sahibinden veya   ilgili kurumlardan ister. Bu durumda, inceleme değerlendirme süreci   durdurulur. Eksiklikler tamamlanmadan veya gerekli düzeltmeler yapılmadan   komisyon çalışmalarına devam edilemez.  (7)   Proje sahibinin Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporunda gerekli görülen   düzeltmeleri yapıp yeniden Bakanlığa sunmasından sonra, komisyon Bakanlıkça   toplantıya çağrılır. Toplantının yapılması ile birlikte inceleme   değerlendirme süreci kaldığı yerden işlemeye başlar.  (8)   Proje sahibinden Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporunda değişiklik yapması   en çok iki kez istenebilir. Yapılan düzeltme komisyonca yeterli görülmez ise   durum bir tutanakla saptanır ve başvuru Bakanlıkça geçersiz sayılır. (9)   Komisyon tarafından, inceleme değerlendirme toplantıları sırasında; a)   Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporu ve eklerinin yeterli ve uygun olup   olmadığı, b)   Yapılan incelemelerin, hesaplamaların ve değerlendirmelerin yeterli düzeyde   veri, bilgi ve belgeye dayandırılıp dayandırılmadığı,  c)   Projenin çevreye olabilecek etkilerinin kapsamlı bir şekilde incelenip   incelenmediği, ç)   Çevreye olabilecek olumsuz etkilerin giderilmesi için gerekli önlemlerin   tespit edilip edilmediği, d)   Halkın katılımı toplantısının usulüne uygun yapılıp yapılmadığı, halkın   katılımı toplantısında üzerinde durulan konulara yeterince çözüm getirilip   getirilmediğine ilişkin inceleme ve değerlendirmeler yapılır.  (10)   Komisyon çalışmalarını, birinci fıkrada belirtilen süre içinde sonuçlandırır.   Komisyonun değerlendirmeleri, üyeler tarafından imzalanarak tutanak altına   alınır. Nihai   çevresel etki değerlendirmesi raporu ve ilgili dokümanların Bakanlığa   sunulması MADDE   13   - (1) Proje sahibi inceleme değerlendirme toplantılarının sona   erdirilmesinden sonraki beş iş günü içinde aşağıdaki belgeleri Bakanlığa   sunar:  a)   Komisyon tarafından incelenerek sonşekli verilen iki adet nihai Çevresel Etki   Değerlendirmesi Raporu,  b)   Nihai Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporu ve eklerinin taahhüdü altında   olduğunu belirten taahhüt yazısı ve noter onaylı imza sirküleri. Kamu kurum   ve kuruluşlarından imza sirküleri istenmez.  (2)   Birinci fıkrada belirtilen belgeler öngörülen süre içinde gerekçesi   belirtilmeden sunulmaz ise nihai Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporu   geçersiz sayılır. Çevresel   etki değerlendirmesi olumlu veya çevresel etki değerlendirmesi olumsuz kararı   MADDE   14   - (1) (Değişik:RG-30/6/2011-27980) Komisyonun sonuçlandırdığı Çevresel Etki   Değerlendirmesi Raporu halkın görüş ve önerilerini almak üzere İl Çevre ve   Orman Müdürlüğünde ve Bakanlıkta on işgünü görüşe açılır. Bakanlıkça projeyle   ilgili karar alma sürecinde bu görüşler de dikkate alınır. Bakanlık halktan   gelen görüşler ışığında rapor içeriğinde gerekli eksikliklerin   tamamlanmasını, ek çalışmalar yapılmasını ya da İnceleme ve Değerlendirme   Komisyonunun yeniden toplanmasını isteyebilir. Gerekli çalışmaların yapılmasını   müteakip Bakanlıkça nihai Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporunun üç   işgününde komisyon üyesi sayısı kadar çoğaltılması istenir. Çoğaltılan nihai   Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporu beş işgünü içerisinde Bakanlığa sunulur.    (2)   (Değişik:RG-30/6/2011-27980) Bakanlık, Komisyonun rapor hakkındaki   çalışmaları ve halkın görüşlerini dikkate alarak beş işgünü içinde proje için   "Çevresel Etki Değerlendirmesi Olumlu" ya da "Çevresel Etki   Değerlendirmesi Olumsuz" kararı verir, bu kararı proje sahibine ve ilgili   kurum ve kuruluşlara yazılı olarak bildirir. Valilik, alınan kararın   içeriğini, karara esas gerekçeleri ile şartlarını ve halkın görüş ve   önerilerinin Nihai Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporuna yansıtıldığını   uygun araçlarla halka duyurur.  (3)   "Çevresel Etki Değerlendirmesi Olumlu" kararı verilen proje için   yedi yıl içinde yatırıma başlanmaması durumunda "Çevresel Etki   Değerlendirmesi Olumlu" kararı geçersiz sayılır. (4)   "Çevresel Etki Değerlendirmesi Olumsuz" kararı verilen projeler   için "Çevresel Etki Değerlendirmesi Olumsuz" kararı verilmesine   neden olan şartların tamamında değişiklik olması durumunda proje sahibi   yeniden başvuruda bulunabilir. DÖRDÜNCÜ   BÖLÜM    Seçme,   Eleme Kriterleri Uygulama Yöntemi MADDE   15-   (1) Bu Yönetmeliğin; a)   EK-II listesinde yer alan projeler, b)   Bu Yönetmelik kapsamında ya da kapsamı dışında bulunan projelere ilişkin   kapasite artırımı ve/veya genişletilmesi halinde, kapasite artış toplamı bu   Yönetmeliğin EK-II‘sindeki eşik değer veya üzerindeki projeler,  seçme   eleme kriterlerine tabidir. Başvuru   ve inceleme MADDE   16   - (1) Proje sahibi, projesi için Çevresel Etki Değerlendirmesi uygulamasının   gerekli olup olmadığının araştırılması amacıyla bir dilekçe ekinde bu   Yönetmeliğin Ek-IV‘üne göre hazırlayacağı üç adet Proje tanıtım dosyası ile   hazırladığı proje tanıtım dosyasında ve eklerinde yer alan bilgi belgelerin   doğru olduğunu belirtir taahhüt yazısını ve imza sirkülerini Bakanlığa sunar.    (2)   Bakanlık, proje için hazırlanan proje tanıtım dosyasını bu Yönetmeliğin Ek-IV‘ündeyer   alan kriterler çerçevesinde beş işgünü içinde inceler. Dosya kapsamındaki   bilgi ve belgelerde eksikliklerin bulunması halinde bunların tamamlanmasını   proje sahibinden ister. (3)   Eksiklikleri altı ay içerisinde Bakanlığa sunulmayan proje tanıtım dosyaları   iade edilir başvuru geçersiz sayılır. (4)   Bakanlık gerekli gördüğü hallerde proje alanını yerinde inceleyebilir veya   inceletebilir. Çevresel   etki değerlendirmesi gereklidir veya çevresel etki değerlendirmesi gerekli   değildir kararı MADDE   17   - (1) Bakanlık 15 inci maddenin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentlerinde yer   alan projeleri, bu Yönetmeliğin EK-IV‘ündeki kriterler çerçevesinde inceler   ve değerlendirir. Bakanlık, bu aşamada gerekli görülmesi halinde proje   sahibinden projesi ile ilgili geniş kapsamlı bilgi vermesini, araç gereç   sağlamasını, yeterliği kabul edilebilir kuruluşlarca analiz, deney ve   ölçümler yapmasını veya yaptırmasını isteyebilir.  (2)   Bakanlık on beş işgünü içinde inceleme ve değerlendirmelerini tamamlayarak   proje hakkında "Çevresel Etki Değerlendirmesi Gereklidir" veya   "Çevresel Etki Değerlendirmesi Gerekli Değildir" kararını beş   işgünü içinde verir, kararı Valiliğe ve proje sahibine bildirir. Valilik bu   kararı halka duyurur.  (3)   Çevresel Etki Değerlendirmesi Gerekli Değildir kararı verilen proje için beş   yıl içinde yatırıma başlanmaması durumunda Çevresel Etki Değerlendirmesi   Gerekli Değildir kararı geçersiz sayılır. (4)   "Çevresel Etki Değerlendirmesi Gereklidir" kararı verilen projeler   için gerekçeli karar Bakanlığa bildirilir. Bu Yönetmeliğin 7 nci maddesi   uyarınca "Çevresel Etki Değerlendirmesi Gereklidir" kararı verilen   projeler, Çevresel Etki Değerlendirmesine tabidir. Bir yıl içinde bu   Yönetmeliğin 8 inci maddesine göre Çevresel Etki Değerlendirmesi sürecinin başlatılmaması   durumunda başvuru geçersiz sayılır. BEŞİNCİ   BÖLÜM İzleme   ve Kontrol Yatırımın   izlenmesi ve kontrol edilmesi MADDE   18   - (1) Bakanlık, "Çevresel Etki Değerlendirmesi Olumlu" kararı veya   "Çevresel Etki Değerlendirmesi Gerekli Değildir" kararı verilen   projelerle ilgili olarak, Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporu veya bu   Yönetmeliğin Ek-IV‘üne göre hazırlanan proje tanıtım dosyasında öngörülen ve   proje sahibi tarafından taahhüt edilen hususların yerine getirilip   getirilmediğini izler ve kontrol eder.  (2)   Bakanlık bu görevi yerine getirirken gerekli görmesi durumunda ilgili kurum   ve kuruluşlarla işbirliği yapar.  (3)   (Değişik:RG-30/6/2011-27980) Proje sahibi veya yetkili temsilcisi   "Çevresel Etki Değerlendirmesi Olumlu" kararını aldıktan sonra   yatırımın başlangıç, inşaat dönemine ilişkin izleme raporlarını Bakanlığa   iletmekle yükümlüdür. Proje sahibi veya yetkili temsilcisi, "Çevresel   Etki Değerlendirmesi Olumlu" veya "Çevresel Etki Değerlendirmesi   Gerekli Değildir" kararını aldıktan sonra projede yapılacak Yönetmeliğe   tabii değişiklikleri Valiliğe iletmekle yükümlüdür.  Yönetmeliğe   aykırı uygulamaların durdurulması MADDE   19   - (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki projelerde; a)   (Değişik:RG-30/6/2011-27980) Çevresel Etki Değerlendirmesi Olumlu" kararı   alınmaksızın başlanan faaliyetler Bakanlıkça, "Çevresel Etki Değerlendirmesi   Gerekli Değildir" kararı alınmaksızın başlanan faaliyetler ise mahallin en   büyük mülki amiri tarafından süre verilmeksizin durdurulur. "Çevresel   Etki Değerlendirmesi Olumlu" ya da "Çevresel Etki Değerlendirmesi   Gerekli Değildir" kararı alınmadıkça yatırıma ilişkin durdurma kararı   kaldırılmaz. 2872 sayılı Çevre Kanununun ilgili hükümlerine göre işlem tesis   edilir.  b)   "Çevresel Etki Değerlendirmesi Olumlu" kararı ya da "Çevresel   Etki Değerlendirmesi Gerekli Değildir" kararı verildikten sonra, proje   sahibi tarafından nihai Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporu veya proje   tanıtım dosyasında taahhüt edilen hususlara uyulmadığının tespit edilmesi   durumunda söz konusu taahhütlere uyulması için projeyle ilgili   Bakanlıkça/Valilikçe bir defaya mahsus olmak üzere süre verilebilir. Bu süre   sonunda taahhüt edilen hususlara uyulmaz ise yatırım durdurulur.   Yükümlülükler yerine getirilmedikçe durdurma kararı kaldırılmaz. 2872 sayılı   Çevre Kanununun ilgili hükümlerine göre işlem tesis edilir.    ALTINCI   BÖLÜM Çeşitli   ve Son Hükümler Sürelerin   uzatılması ve durdurulması MADDE   20   - (1) Bu Yönetmelikte belirtilen süreler, proje sahibinin istemi ve   Bakanlıkça uygun görülmesi halinde veya Bakanlığın doğrudan gerekli gördüğü   hallerde, gerekçesi belirtilerek Bakanlık tarafından uzatılabilir veya   durdurulabilir. Proje sahibine raporlarla ilgili eksiklikleri gidermesi ve   ilave işlemler yapması için verilen süreler Çevresel Etki Değerlendirmesi   sürecine dâhil değildir. Proje   sahibinin değişmesi MADDE   21   - (Değişik:RG-30/6/2011-27980) (1)   Proje sahibinin herhangi bir nedenle değişmesi durumunda projenin yeni   sahibi, devirle ilgili bilgi ve belgelerin tasdikli suretini, taahhütname ve   imza sirkülerini bir dilekçe ekinde Bakanlığa/Valiliğe bildirir.  Çevresel   etki değerlendirmesi uygulamalarının güçlendirilmesi  MADDE   22   - (1) Bakanlık, Çevresel Etki Değerlendirmesi uygulamalarına ilişkin olarak,   gerektiğinde yerli ve yabancı kurum ve kuruluşlar ile işbirliği halinde her   türlü eğitim, plan, program ve proje çalışmaları yapabilir; kitap, kitapçık,   rehber ve her çeşit doküman hazırlayabilir; seminer ve toplantılar   düzenleyebilir. Askeri   projeler MADDE   23 - (1) Askeri projelerle ilgili Çevresel Etki   Değerlendirmesi uygulamaları ilgili kurumun görüşü alınarak Bakanlık   tarafından belirlenir. Olağan   üstü durumlar ve özel hükümler MADDE   24   - (1) Aşağıdaki projeler için uygulanacak prosedür Bakanlıkça belirlenir. a)   Doğal afetler sonucu yıkılan, bozulan, tahrip olan veya hasar gören herhangi   bir yatırımın bulunduğu yerde kısmen veya tümü ile yeniden gerçekleştirilmesi   planlanan projeler,  b)   Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliğine tabi olmayan veya Seçme Eleme   Kriterlerine tabi projelere kredi almak ve benzeri finansal nedenlerle proje   sahibinin talebi üzerine Bakanlığın uygun gördüğü projeler, c)   Organize Sanayi Bölgeleri, İhtisas Organize Sanayi Bölgeleri, Endüstriyel   Bölgeler, Serbest Bölgeler, Stratejik Çevresel Değerlendirme yapılacak   alanlar, Su Ürünleri Potansiyel Üretim Alanları ile Teknoloji Geliştirme   Bölgelerinde kurulması planlanan projeler,  ç)   İleri teknoloji uygulamak suretiyle yapılmak istenilen değişiklikleri içeren   veya prototipüretim yapan projeler, d)   Bu Yönetmeliğin Ek-I veya Ek-II listesinde bulunup da eşik değeri olmayan   projelerde yapılacak her türlü değişikliği içeren projeler. Entegre   projeler ve arama faaliyetleri (Değişik madde başlığı:RG-30/6/2011-27980)  MADDE   25   - (1) Bu Yönetmeliğe tabi birden fazla projeyi kapsayan entegre bir projenin   planlanması halinde, Bakanlıkça entegre proje için tek Çevresel Etki   Değerlendirmesi Başvuru Dosyası/Proje Tanıtım Dosyası hazırlanması istenir.  (2)   (Ek:RG-30/6/2011-27980) Arama faaliyetleri için bu Yönetmeliğin Ek-VI‘sında   yer alan "Arama Faaliyeti Eleme Kontrol Formu" ile müracaatta bulunulur.  (3)   (Ek:RG-30/6/2011-27980) Proje sahibi, arama projeleri için, çevresel etkilerin   araştırılması amacıyla, bir dilekçe ekinde bu Yönetmeliğin Ek-VI‘sında yer   alan formu 2 nüsha halinde Bakanlığa sunar. Bakanlık sunulan formu inceleyip   değerlendirerek faaliyetin gerçekleştirilip gerçekleştirilemeyeceği hususunda   karar verir. Gerek görüldüğü takdirde, "Proje Tanıtım Dosyasının   Hazırlanmasında Esas Alınacak Seçme Eleme Kriterleri" başlıklı Ek-IV‘teyer   alan formata göre Proje Tanıtım Dosyası hazırlanması istenir. Yeterlik   belgesi MADDE   26   - (1) Çevresel Etki Değerlendirmesi Başvuru Dosyası, Çevresel Etki   Değerlendirmesi Raporu veya Proje Tanıtım Dosyası hazırlayacak kurum ve   kuruluşlar Bakanlıktan Yeterlik Belgesi almakla yükümlüdürler. Yeterlik   Belgesinin verilmesi, Yeterlik Belgesi verilen kurum ve kuruluşların denetimi   ve belgenin iptal edilmesi ile ilgili usul ve esaslar Bakanlıkça hazırlanacak   bir tebliğ ile düzenlenir. Tebliğler MADDE   27 - (1) Bakanlık, gerekli gördüğü hallerde bu   Yönetmeliğin uygulanmasına ilişkin olarak tebliğler çıkarabilir. Yürürlükten   kaldırılan yönetmelik MADDE   28 - (1) 16/12/2003 tarihli ve 25318 sayılı Resmî   Gazete‘de yayımlanan Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği yürürlükten   kaldırılmıştır. Çevresel   etki değerlendirmesi süreci başlamış projeler GEÇİCİ   MADDE 1 - (1) 7/2/1993 tarihli ve 21489 sayılı Resmî   Gazete‘de yayımlanan Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği, 23/6/1997   tarihli ve 23028 sayılı Resmî Gazete‘de yayımlanan Çevresel Etki   Değerlendirmesi Yönetmeliği, 6/6/2002 tarihli ve 24777 sayılıResmî Gazete‘de   yayımlanan Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği ve 16/12/2003 tarihli ve   25318 sayılı Resmî Gazete‘de yayımlanan Çevresel Etki Değerlendirmesi   Yönetmeliği hükümlerine tabi oldukları halde söz konusu yönetmeliklerde   belirtilen yükümlülükleri yerine getirmeyen projelere bu Yönetmelik hükümleri   uygulanır. Geçiş   süreci GEÇİCİ   MADDE 2 - (1) Bu Yönetmeliğin yürürlük tarihinden önce,   Proje Tanıtım Dosyaları Valiliğe ya da Bakanlığa sunulmuş projeler ile   Bakanlığa sunulan Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporlarına tabi oldukları   Yönetmelik hükümleri uygulanır. Kapsam   dışı projeler GEÇİCİ   MADDE 3 - (Değişik:RG-14/4/2011-27905)  (1)   7/2/1993 tarihli ve 21489 sayılı Resmî Gazete‘de yayımlanan Çevresel Etki   Değerlendirmesi Yönetmeliğinden önce; a)   Üretime ve/veya işletmeye başladığı belgelenen projelere, b)   Uygulama projeleri onaylanmış veya çevre mevzuatı ve ilgili diğer mevzuat   uyarınca yetkili mercilerden izin, ruhsat veya onay ya da kamulaştırma kararı   alınmış veya yatırım programına alınmış veya mevzi imar planları onaylanmış   projelerden 1)   Bu Yönetmeliğin EK-I Listesinde yer alan projeler için 17/7/2015 tarihine, 2)   EK-II Listesinde yer alan projeler için 17/7/2013 tarihine kadar yatırımına   başlanmış projelere, Çevre   Kanunu ve ilgili diğer yönetmeliklerde alınması gereken izinler saklı kalmak   kaydıyla bu Yönetmelik hükümleri uygulanmaz. 1/9/2008   tarihine kadar olan işlemler GEÇİCİ   MADDE 4 - (1) 1/9/2008 tarihine kadar Çevresel Etki   Değerlendirmesi Raporu hazırlayacak olan kurum veya kuruluşlar için 24/2/2004   tarihli ve 25383 sayılı Resmî Gazete‘de yayımlanan Yeterlik Belgesi Tebliği   hükümleri geçerlidir. Ancak 1/9/2008tarihine kadar Çevresel Etki   Değerlendirmesi Başvuru Dosyası veya Proje Tanıtım Dosyası hazırlayan kurum   ve kuruluşlarda Yeterlik Belgesi bulunması şartı aranmaz. Ancak, Çevresel Etki   Değerlendirmesi Başvuru Dosyası veya Proje Tanıtım Dosyası, projenin türü ve   yeri ile ilgili en az üç farklı meslek grubundan en az lisans seviyesinde   eğitim görmüş kişiler tarafından hazırlanır. Yürürlük MADDE   29   - (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme    MADDE   30   - (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Çevre ve Orman Bakanı yürütür. Yönetmeliğin   Yayımlandığı Resmî Gazete‘nin   EK-   I LİSTESİ ÇEVRESEL   ETKİ DEĞERLENDİRMESİ UYGULANACAK PROJELER LİSTESİ   1-   Rafineriler: a)   Ham petrol rafinerileri, b)   500 ton/gün üzeri taşkömürü ve bitümlü maddelerin gazlaştırılması ve   sıvılaştırılması projeleri, c)   Doğalgaz sıvılaştırma ve gazlaştırma tesisleri. 2-   Termik güç santralleri: a)   Toplam ısıl gücü 300 MWt (Megawatt termal) ve daha fazla olan termik güç   santralları ile diğer yakma sistemleri, b)   Nükleer güç santralleri ve diğer nükleer reaktörlerin kurulması ve sökümü   (max. gücü sürekli termik yük bakımından 1 kilovatı aşmayan, atom çekirdeği   parçalanabilen ve çoğalan maddelerin dönüşümü, üretimi amaçlı araştırma   projeleri hariç). 3-   Radyasyonlu nükleer yakıtlar: a)   Nükleer yakıtların yeniden işlenmesi, b)   Nükleer yakıtların üretimi veya zenginleştirilmesi, c)   Radyasyondan arınmış nükleer yakıtların veya sınır değerin üzerinde radyasyon   içeren atıkların işlenmesi, ç)   Radyasyonlu nükleer yakıtların nihai bertarafı işlemi, d)   Yalnız radyoaktif atıkların nihai bertarafı işlemi, e)   Yalnızca radyasyonlu nükleer yakıtların (10 yıldan uzun süre için planlanmış)   veya nükleer atıkların üretim alanından farklı bir alanda depolanması, f)   Radyasyondan arınmış nükleer yakıtların nihai bertarafı. 4-   Demir ve çeliğin ergitilmesi ile ilgili tesisler: a)   Cevherden hadde mamulü üreten tesisler, b)   Hurdaya dayalı sıvı çelik üreten tesisler (50.000 ton/yıl ve üzeri), c)   Haddehaneler (50.000 ton/yıl ve üzeri), ç)   Döküm tesisleri (50.000 ton/yıl ve üzeri), d)   Demir dışı metal tesisleri (ergitme veya haddeleme veya döküm) (25 000   ton/yıl ve üzeri). 5-   Konsantrelerden ya da ikincil ham maddelerden metalurjik, kimyasal ya da   elektrolitik prosesler vasıtası ile demirli olmayan ham metallerin üretilmesi   tesisleri. 6-   Asbest çıkartılması ve asbest içeren ürünleri işleme veya dönüştürme   projeleri: a)   Asbest madeni işletmeleri ve zenginleştirme tesisleri, b)   Son ürün olarak friksiyon (sürtünme) maddesi üreten 50 ton/yıl ve üzeri   kapasiteli tesisler, c)   200 ton/yıl ve üzeri asbest kullanan diğer tesisler, ç)   10.000 ton/yıl ve üzeri kapasiteli, son ürünü asbestli beton olan tesisler. 7-   (Değişik:RG-30/6/2011-27980)  Fonksiyonel   olarak birbirine bağlı çeşitli birimleri kullanarak endüstriyel ölçekte   üretim yapan kimya tesisleri a)   Organik kimyasalların üretimi, b)   İnorganik kimyasalların üretimi, c)   Yıllık 20.000 ton ve üzeri fosfor, azot ve potasyum bazlı basit veya bileşik   gübrelerin üretimi.  8-   Patlayıcı ve parlayıcı maddelerin üretildiği tesisler.  9-   (Değişik:RG-30/6/2011-27980)  Şehirlerarası   yollar, geçişler ve havaalanları: a)   Şehirlerarası demiryolu hatları, b)   Pist uzunluğu 2.100 m ve üzeri olan havaalanları, c)   Otoyollar ve devlet yolları, ç)   Şehirlerarası dört ve üzeri şeritli yolların yapımı, iki ya da daha az trafik   şeridi bulunan şehirlerarası mevcut yolların dört ya da daha fazla şeritli   olacak şekilde yenilenmesi ya da genişletilmesi, yeniden yapılan ya da   genişletilen bölümün sürekli uzunluğunun 10 km ya da daha uzun olacak şekilde   uzatılması.  10-   (Değişik:RG-30/6/2011-27980)  Su   yolları, limanlar ve tersaneler: a)   1.350 DWT ve üzeri ağırlıktaki deniz araçlarının geçişine izin veren kıta içi   suyollarının yapımı ve kıta içi su trafiği için yapılacak olan limanlar, b)   1.350 DWT ve üzeri ağırlıktaki deniz araçlarının yanaşabileceği ticari amaçlı   liman, iskele ve rıhtımlar (güneşlenme ve sportif amaçlı iskeleler hariç), c)   Yük ve yolcu gemilerinin yapım, bakım veya onarımı amaçlıtersaneler ile 24 m   ve üzerinde yat imalatı yapan tesisler, ç)   Gemi Söküm Yerleri, d)   Yat Limanları. 11   - (Değişik:RG-30/6/2011-27980)  Tehlikeli   ve Özel İşleme Tabi Atıklar: a)   Tehlikeli ve Özel İşleme Tabi Atıkların geri kazanılması yakılması   (oksitlenme yoluyla yakma, piroliz, gazlaştırma veya plazma vb. termal   bertaraf işlemleri) ve/veya nihai bertarafını yapacak tesisler, b)   Yakma kapasitesi 1 ton/gün ve üzerinde olan tıbbi atıklar için   projelendirilen yakma tesisleri, c)   Günlük 1 ton ve üzeri depolama kapasitesine sahip olan tıbbi atık düzenli   depolama tesisleri, ç)   Yıllık işleme kapasitesi 2000 ton ve üzeri olan atık yağ geri kazanımı için   projelendirilen tesisler.  12   - (Değişik:RG-30/6/2011-27980)  Günlük   kapasitesi 100 ton ve üzeri atıkların yakılması(oksitlenme yoluyla yakma,   piroliz, gazlaştırma veya plazma vb. termal bertaraf işlemleri), belediye   atıkları hariç olmak üzere alanı 10 hektardan büyük ve/veya hedef yılıda   dahil günlük 100 ton ve üzeri olan atıkların ara işleme tabi tutulması ve   düzenli depolanması için kurulacak tesisler.  13-   10 milyon m3/yıl ve üzeri yeraltı suyu çıkarma veya suyu yeraltında depolama   projeleri. 14-   Boru ile içme suyu taşımaları dışında kalan büyük su aktarma projeleri: a)   Olası su sıkıntısını önlemek amacı ile akarsu havzaları arasında, 100 milyon   m3/yıl ve üzeri su aktarma projeleri, b)   (a) bendi dışında uzun dönemli yıllık ortalama akışı 2 milyar m3 ü aşan bir   akarsu havzasından söz konusu akışın % 5‘i ve üzeri miktarda su aktarma   projeleri. 15-   Su depolama tesisleri (Göl hacmi 10 milyon m3 ve üzeri olan baraj ve   göletler.). 16-   (Değişik:RG-30/6/2011-27980) Kurulu gücü 25 MWm ve üzeri olan nehir tipi   santraller.  17-   Kapasitesi 150 000 eşdeğer kişi ve/veya 30.000 m3/gün üzeri kapasiteli atık   su arıtma tesisleri. 18-   Et Ürünleri Üretim Tesisleri (Kesimin ve et ürünleri üretiminin birlikte   yapıldığı tesisler): a)   Büyükbaş hayvan kesimi ve et ürünlerinin üretildiği tesisler (500 adet/gün ve   üzeri), b)   Küçükbaş hayvan kesimi ve et ürünlerinin üretildiği tesisler (1500 adet/gün   ve üzeri), c)   Kanatlı hayvanların kesimi ve et ürünlerinin üretildiği tesisler (200.000   adet/gün ve üzeri tavuk ve eşdeğeri diğer kanatlılar). 19-   (Değişik:RG-30/6/2011-27980) Büyükbaş ve/veya küçükbaş hayvan besi tesisleri   (5000 adet ve üzeri büyükbaş, 10.000 adet ve üzeri küçükbaş kapasiteli).  20-   Kümes hayvanları ve domuzun yetiştirildiği kapasitesi aşağıda belirtilen   tesisler: a)   Tavuk veya piliç yetiştirme tesisleri (Bir üretim periyodunda 60.000 adet ve   üzeri tavuk, 85.000 adet ve üzeri piliç veya eş değeri diğer kanatlılar), b)   Domuz besi çiftlikleri (30 kg ve üzeri, 3.000 baş üzeri), c)   Dişi domuz üretim çiftlikleri (900 baş ve üzeri). 21-   Kültür balıkçılığı projeleri, (1000 ton/yıl ve üzeri). 22-   Entegre yağ üretim projeleri (Bitkisel ürünlerden ham yağ eldesinin ve   rafinasyon işleminin birlikte yapıldığı tesisler). 23-   Entegre süt ürünleri üretim tesisleri (50 ton/gün ve üzeri sütten peynir,   yağ, yoğurt gibi süt ürünlerinden en az ikisinin üretildiği tesisler). 24-   Maya fabrikaları. 25-   Şeker fabrikaları. 26-   Orman ürünleri ve selüloz tesisleri; a)   Selüloz üretim tesisleri, b)   Kereste veya benzeri lifli maddelerden kâğıt hamuru üretim tesisleri, c)   Her çeşit kâğıt üretim tesisleri (40.000 ton/yıl ve üzeri kapasiteli). 27-   Terbiye işlemlerinden kasar (haşıl sökme, ağartma, merserizasyon,   kostiklemeve benzeri.) veya boyama birimlerini içeren iplik, kumaş veya halı   fabrikaları, (3.000 ton/yıl ve üzeri). 28-   (Değişik:RG-30/6/2011-27980)  Madencilik   projeleri; Ruhsat   hukuku ve aşamasına bakılmaksızın, a)   25 hektar ve üzeri çalışma alanında (kazı ve döküm alanıtoplamı olarak) açık   işletmeler, b)   150 hektarı aşan (kazı ve döküm alanı toplamı olarak) çalışma alanında açık   işletme yöntemi ile kömür çıkarma, c)   Biyolojik, kimyasal, elektrolitik ya da ısıl işlem yöntemleri uygulanan   cevher zenginleştirme tesisleri, ç)   Atık barajları ve/veya atık havuzları, d)   Kırma-eleme-yıkama tesisleri (3213 sayılı Maden Kanunu 1. (a) ve 2. (a) grup   madenler ile hafriyat malzemeleri - 400 000 ton/yıl).  29-   500 ton/gün ham petrol ve 500 000 m3/gün doğal gazın çıkarılması. 30-   Petrol, Doğalgaz ve kimyasalların 40 km‘den uzun 600 mm ve üzeri çaplı   borularla taşınması. 31-   Çimento fabrikaları veya klinker üretim tesisleri. 32-   154 kV(kilovolt) ve üzeri gerilimde 15 km‘den uzun enerji iletim tesisleri   (iletim hattı, trafo merkezi, şalt sahaları). 33-   50.000 m3 ve üzeri kapasitede olan petrol, doğalgaz, petrokimya ve kimyasal   madde depolama tesisleri. 34-   (Değişik:RG-30/6/2011-27980) Ham deri işleme tesisleri (konfeksiyon ürünleri   hariç) (2.000 ton/yıl ve üzeri).  35-   Turizm konaklama tesisleri (500 oda ve üzeri) tatil köyleri ve/veya turizm   kompleksleri. 36-   İhtisas Sanayi Bölgeleri (EK-I ve EK-II Listelerinde yer alan faaliyetler). 37-   Pil ve Akü üretim Tesisleri (montaj yapılan tesisler hariç). 38-   Tarım İlaçları ve/veya farmasötik ürünlerin etken maddelerinin üretildiği   tesisler. 39-   (Değişik:RG-30/6/2011-27980) Motorlu taşıtların üretimi [Kara taşıtları   (otomobil, otobüs v.b.), Tarım makinaları (traktör, biçerdöver v.b.), İş   makinaları (dozer, ekskavatör v.b.), Savunma sanayi taşıtları (tank, zırhlı   araç v.b.)] (1000 adet/yıl ve üzeri).  40-   (Değişik:RG-30/6/2011-27980) Demiryolu taşıtları üretiminin yapıldığı   tesisler (1000 adet/yıl ve üzeri).  41-   Hava taşıtlarının üretimi. 42-   Cam, cam elyafı veya taş yünü üretim tesisleri (100 000 ton/yıl ve üzeri). 43-   Lastik üretim tesisleri (iç ve dışmotorlu taşıt ve uçak lastikleri, kolon,   sırt kauçuğu, kordbezi ve benzeri). 44-   Seramik, kiremit, tuğla veya porselen üretimi yapan tesisler (ana hammadde   kapasitesi 100.000 ton/yıl üzerinde olanlar).  45   - (Ek:RG-30/6/2011-27980) Toplu halde projelendirilen konutlar (2000 konut ve   üzeri).  46   - (Ek:RG-30/6/2011-27980) Kurulu gücü 75 MWe ve üzeri rüzgar enerji   santralleri.  47   - (Ek:RG-30/6/2011-27980) Jeotermal kaynağın çıkartılması ve jeotermal enerji   kullanan tesisler (Isı kapasitesi 25 MWeve üzeri).  48   - (Ek:RG-30/6/2011-27980) Güneş enerjisine dayalı kurulu gücü 75 MWe üzerinde   olan santraller.  49   - (Ek:RG-30/6/2011-27980) 3.000.000 m3 ve üzeri malzeme çıkarılması planlanan   dip taraması projeleri.             EK-   II LİSTESİ SEÇME-ELEME   KRİTERLERİ UYGULANACAK PROJELER LİSTESİ (Ek-   1 Listesinde Yer Alan Alt Sınırlar Bu Listede Üst Sınır Olarak Alınır) Kimya,   petrokimya, ilaç ve atıklar 1-   (Değişik:RG-30/6/2011-27980)  a)   Kimyasalların üretimi, petrolden yağlama maddesi üretimi veya ara ürünlerin   işlenmesi için projelendirilen tesisler (proses kaynaklı atığı ve yan ürünü   olmayan sadece karışım yapan tesisler bu kapsamın dışındadır.), b)   Atık yağ geri kazanımı için projelendirilen tesisler (Yıllık işleme   kapasitesi 2000 ton‘dan az olanlar), c)   Yakma kapasitesi 200-1000 kg/gün arasında olan tıbbi atık yakma tesisleri,   günlük 1 tondan az olan depolama kapasitesine sahip tıbbi atık düzenli   depolama tesisleri ve tıbbi atıkların fiziksel ve kimyasal olarak ara işleme   tabi tutulması amacıyla kurulan tesisler, ç)   Tehlikeli ve özel işleme tabi atıkların fiziksel yöntemlerle geri   kazanılması.  2-   Toplam depolama kapasitesi 500-50000 m3 arası olan doğalgaz, petrokimya,   petrol ve kimyasal ürün depoları (Perakende satış istasyonları bu kapsamın   dışındadır.). 3-   Tarım ilaçları ve farmasotik ürünlerin, boya ve cilaların, elastomer esaslı   ürünlerin ve peroksitlerin üretildiği veya elastomer esaslı ürünlerin işleme   tabi tutulduğu tesisler, bitki gelişim düzenleyiciler. 4-   (Değişik:RG-30/6/2011-27980)  a)   Belediye atıkları dahil olmak üzere atıkların kompost ve diğer tekniklerle   ara işleme    tabi tutulması, düzenli   depolanması ve bertaraf edilmesi için kurulan tesisleri, b)   Belediye atıklarının düzenli depolama tesislerine ilişkin kapasite artışları   ve genişlemelere bu yönetmelik hükümleri uygulanmaz.  5-   (Değişik:RG-30/6/2011-27980) Sabun ve deterjan üretimi yapan tesisler.  6-   Kümes ve ahır gübrelerinin geri kazanılması ve bertaraf edilmesine yönelik   tesisler. 7-   Toplam depolama kapasitesi 500 ton ve üzeri kapasitede olan patlayıcı ve   parlayıcı madde depoları. Sanayi   tesisleri 8-   Demir çelik veya demir dışı metal tesisleri (1.000 ton/yıl ve üzeri   kapasiteli): a)   Demir çeliğin veya demir dışımetallerin ergitildiği, üretildiği tesisler, b)   Haddeleme tesisleri (sıcak veya soğuk) veya Haddeleme işlemi yapılmayan anma   ısıl gücü ≥10 MW olan tavlama fırınını içeren tesisler, c)   Döküm fabrikaları, ç)   Boru üretimi yapan tesisler, d)   Metal tozu üreten veya işleyen tesisler. 9-   (Değişik:RG-30/6/2011-27980)  Kaplama   tesisleri: a)   Elektrolitik veya kimyasal proseslerle metal veya plastiklerin yüzeylerinin   metalle kaplandığı tesisler (vakum altında kaplama hariç) veya metallere   yüzey temizleme işlemi (mekanik işlem hariç) yapılan tesisler (toplam havuz   hacmi 5 m³ve üzeri), b)   Sırlama veya emayeleme yapılan tesisler, c)   Lastik kaplama tesisleri.  10   - (Değişik:RG-30/6/2011-27980)  Tekstil   Tesisleri a)   Boyama (kimyasal veya kök boya kullanılarak), kasar veya baskı (atık su   oluşturmayan tesisler hariç) işlemi yapan iplik, kumaş veya halı fabrikaları, b)   Yün veya tiftiğin ovalanması, yağının alınması veya ağartmasının yapıldığı   endüstriyel tip tesisler, c)   Denim (Kot) veya konfeksiyon ürünleri yıkama tesisleri.  11-   Cam, cam elyafı veya taş yünü üretim tesisleri. 12-   Her çeşit kâğıt üretim tesisleri. 13-   Selüloz işleme tesisleri. 14-   (Değişik:RG-30/6/2011-27980) Ham deri işleme tesisleri (konfeksiyon ürünleri   hariç).  15-   (Değişik:RG-30/6/2011-27980) Motorlu taşıtların üretimi [Kara taşıtları   (otomobil, otobüs v.b.), Tarım makinaları (traktör, biçerdöver v.b.), İş   makineleri (dozer, ekskavatör v.b.), Savunma sanayi taşıtları (tank, zırhlı   araç v.b.)].  16-   İçten yanmalı motor üretimi. 17-   (Değişik:RG-30/6/2011-27980) Beyaz eşyaların boyanarak üretiminin yapıldığı   tesisler.  18-   Damper, karoser vb. araç üstü ekipmanların boyanarak üretildiği tesisler. 19-   (Değişik:RG-30/6/2011-27980) Üretim kapasitesi 100 m³/saat ve üzeri olan   hazır beton tesisleri, çimento veya diğer bağlayıcı maddeler kullanılarak   şekillendirilmiş malzeme üreten tesisler, ön gerilimli beton elemanı, gaz   beton, betopan ve benzeri üretim yapan tesisler.  20-   (Değişik:RG-30/6/2011-27980) Tuğla veya kiremit üretimi yapan tesisler.   (Hammadde kapasitesi 1.000 ton/yıl ve üzeri).  21-   (Değişik:RG-30/6/2011-27980) Seramik veya porselen üretimi yapan tesisler.   (Hammadde kapasitesi 1.000 ton/yıl ve üzeri).  22-   Klinker öğütme tesisleri. 23-   (Değişik:RG-30/6/2011-27980) Tehlikeli ve özel işleme tabi atıkların ara   depolanması.  24-   (Değişik:RG-30/6/2011-27980) AnfoÜretimi.  25-   (Değişik:RG-30/6/2011-27980) Tuz işleme tesisleri.  26-   (Değişik:RG-30/6/2011-27980) Yıllık 1000 ton ve üzeri fosfor, azot ve   potasyum bazlı basit veya bileşik gübrelerin üretimi.  Tarım,   orman, su kültürü ve gıda (1) 27-   (Değişik:RG-30/6/2011-27980)  Bitkisel   ürünlerin üretimi ile ilgili projeler: a)   Bitkisel ham yağ veya rafine yağ elde eden tesisler, b)   Nişasta üretimi yapan tesisler, c)   Fermantasyon ile alkollü içki üreten tesisler veya malt tesisleri, ç)   Sigara fabrikaları.  28-   (Değişik:RG-30/6/2011-27980)  Hayvansal   ürünlerin üretimi ile ilgili projeler: a)   Hayvansal yağların üretimini yapan tesisler, b)   Su ürünleri işleme tesisleri, c)   Süt işleme tesisleri (5 ton/gün - 50 ton/gün kapasiteli), ç)   Kültür balıkçılığı projeleri (30 - 1.000 ton/yıl), d)   Balık kuluçkahaneleri (40 milyon adet/yıl ve üzeri yavru üretimi), e)   Büyükbaş (50 adet/gün ve üzeri) ve/veya Küçükbaş (300 adet/gün ve üzeri)   hayvanların kesiminin yapıldığı tesisler, f)   Kanatlı hayvanların kesiminin yapıldığı tesisler (10.000 adet/gün ve üzeri), g)   Rendering tesisleri.  29-   (Değişik:RG-30/6/2011-27980)  Arazi   kullanım vasfını değiştirmeyi amaçlayan projeler: a)   Kullanım amacı değiştirilmeksizin tarım arazilerinin yeniden yapılandırılması   ile ilgili projeler (500 hektar ve üzeri), b)   İşlenmemiş veya yarı işlenmiş alanların, tarım ve orman amacı ile kullanımını   amaçlayan projeler (500 hektar ve üzeri), c)   Orman alanlarının başka amaçla kullanıma dönüştürülmesi projeleri (500 hektar   ve üzeri), ç)   Tarımsal amaçlı su yönetimi projeleri (1000 hektar ve üzeri).  30   - (Değişik:RG-30/6/2011-27980)  Hayvan   Yetiştirme Tesisleri: a)   Büyükbaş ve/veya küçükbaş hayvan besi tesisleri (500-5000 adet büyükbaş,   1000-10000 adet küçükbaş kapasiteli), b)   Tavuk veya piliç yetiştirme tesisleri (Bir üretim periyodunda 20.000 ile   60.000 adet arası tavuk, 30.000 ile 85.000 adet arası piliç veya eşdeğeri   diğer kanatlılar), c)   Kürk Hayvanı Yetiştiriciliği yapılan tesisler (5000 adet/yıl ve üzeri), ç)   Domuz besi çiftlikleri (30 kg ve üzeri, 1.000 - 3.000 başarası), d)   Dişi domuz üretim çiftlikleri (300 - 900 baş arası).  Ulaşım,   altyapı ve kıyı yapıları (1) 31   - (Değişik:RG-30/6/2011-27980)  Altyapı   tesisleri: a)   Kıta içi suyollarının yapımı (EK-I‘deyer almayanlar), b)   Limanlar, iskeleler, rıhtımlar (EK-I‘deyer almayanlar), c)   Balıkçı barınakları, römorkör barınakları, ç)   Denizden 10.000 m2 ve üzerinde alan kazanılması projeleri, d)   Erozyonla mücadele etmek için kıyılarda yapılan çalışmalar ve kıyının   değişimine neden olabilecek deniz kenarında yapılan çalışmalar; dalgakıran,   mahmuz, mendirek, set v.b. (bunların bakımı onarımı hariç), e)   Demiryolu hatları (EK-I‘de yer almayanlar), f)   Demiryolu taşımacılığında kullanılan aktarma amaçlı tesisler, demiryolu   terminallerinin yapımı, g)   Tramvaylar, yükseltilmiş ve yeraltından geçen demiryolu hatları, yolcu taşıma   için kullanılan benzer hatlar (metrolar, hafif raylı taşıma sistemleri ve   benzeri.), h)   Havaalanları (Ek-I‘de yer almayanlar), ı)   İl yolları (köy yolları hariç), i)   Belediye mücavir alanı dışındaki yolların şerit sayısına bakılmaksızın   güzergahtan ayrılan kısımların toplam güzergahın yarısı ve üzerinde değişen   yollar, j)   300.000 m3 ve üzeri malzeme çıkarılması planlanan dip taraması projeleri, k)   Çekek Yerleri (Yat ve teknelere karaya çekme, bakım, onarım, konaklama, denize   indirme hizmetleri sunan tesisler), l)   Tekne veya 24 m uzunluğa kadar yat imalatı yapan tesisler m)   1 milyon m3/yıl ve üzeri yeraltı suyu çıkarma veya yeraltında depolama   projeleri, n)   Su depolama tesisleri (göl hacmi 5 milyon m3 ve üzeri baraj ve göletler), o)   Derin deniz deşarjı projeleri. p)   Demiryolu taşıtları üretiminin yapıldığı tesisler,  Enerji,   turizm, konut (1) 32   - (Değişik:RG-30/6/2011-27980) Kurulu gücü 0-25 MWm arasında olan nehir tipi   santraller.  33   - (Değişik:RG-30/6/2011-27980) 10 MWeve üzeri Rüzgâr enerji santralleri.  34   - (Değişik:RG-30/6/2011-27980) Jeotermal kaynak kullanarak enerji üreten ve   kurulu gücü 5 MWe ve üzerindeki tesisler  35   - (Değişik:RG-30/6/2011-27980) Elektrik, gaz, buhar ve sıcak su elde edilmesi   ve/veya nakledilmesi için kurulan endüstriyel tesisler (20 MWt - 300 MWt   arası).  36   - (Değişik:RG-30/6/2011-27980) Güneş enerjisine dayalı kurulu gücü 10 MWe ve   üzeri santraller.  37   - (Değişik:RG-30/6/2011-27980)  Akarsu   yatakları ile ilgili projeler; a)   Akarsu havzaları arasında su aktarma projeleri (EK-I‘de yer almayanlar), |